Annons

Filma i natur, tips på objektiv. Nybörjare.

Produkter
(logga in för att koppla)

NoPyroNoParty

Ny medlem
Hallå i lådan!
Jag har börjat med lite fotografering och videofilming med fokus på natur.
Jag känner att jag doppat halva lilltån och börjar förstå om all ISO, shutter speed och öppning på kameran. Men alla olika objektiv är lite väl överväldigande för mig. Jag filmar främst och vill få med relativt mycket av allt. Jag har lekt runt med canons EF 50mm f/1,8 STM vilket jag tycker är bra men tänkte testa nytt med kortare fokaldistans (?). Funderat på att testa Canons EF-S 24mm f/2,8 STM.
Gillar som sagt att fota också, filmar alltid i MF, om det skulle hjälpa. Jättetacksam för hjälp om ni har tips på vad jag bör köpa. Fågelholken jag använder är en Canon Eos 700D. Mitt pristak är runt 5000kr. Eftersom jag är student har det vart mycket nudlar för att spara ihop till en, så därför tänkte jag vända mig hit för att få lite bättre bild av alternativ som skulle passa.
Stort tack för all hjälp, kom gärna med tips om ni har.
Mvh Edvin
 

Third eye

Aktiv medlem
Ett variabelt ND-filter och Sigma 18-35/1.8! Kolla Youtube om det.

Från en nybörjare till en nybörjare då, det fylls nog på med fakta.
Skulle säga att du i budgeten skulle slänga in ett eller 2 variabla ND-filter så att du kan behålla dubbla slutartiden mot din fps/bilder per sekund. Jag har ett variabelt nd som bländar ner 2 till 5 steg. Riktigt soliga dagar skulle jag även vilja ha ett 6 till 9 steg. Det gör otroligt stor skillnad. Köp för största objektivet du har och adapterringar för de mindre objektiven.
För bara ett par dagar sedan sålde jag ett extremt poppis filmobjektiv för Aps-c, Sigmas 18-35. Mitt absoluta favoritobjektiv alla kategorier och jag köpte det för att det ger sån extremt bra skärpa, kort filmiskt skärpedjup och fina färger och kontrast. Jag sålde det för 4500 och jag tror fler skulle släppa det för det.
Sen gillar jag att filma statiska vyer med mitt Samyang 35/1.5. Även det för kort skärpedjup. Helmanuellt med steglösbländaring...men samma där, jag orkar inte mecka med adaptern så nu ligger det oxå på annons här.
Nu har jag bytt kamerasystem och jag filmade ett tag med Sigman med hjälp av adapter, men det blev inte lika spontant så det blev liggandes.

Så 18-35:an, det är otroligt prisvärt, och det kommer täcka större delen av ditt behov...sånär som som djur och detaljer på stora avstånd.
 
ANNONS