Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filma med Sony A7R II: flera frågor...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Markstroem

Aktiv medlem
Hej,
Jag behöver filma med min A7R II med syfte att lägga upp på YouTube.

Kör just nu med AVHCD och "25p 24M (FX)".

Upplever att filerna är hanterbara storleksmässigt men samtidigt så laggar det ordentligt när jag redigerar -såtillvida att jag helt tappar kontroll över var jag lägger klippen (måste i princip rendera och sen gå tillbaka och justera och rendera på nytt för att ha kontroll över resultat).

En annan sak är att upplösning verkar vara 1920x1080 med AVHCD vilket då inte ger mig någon möjlighet att beskära utan att tappa kvalitet.

Slutligen så verkar min RÖDE mic "jaga": om jag är tyst mellan meningar (jag står alltså och kör en presentation framför kameran) så verkar det som micken eller kameran "zoomar" in på bakgrundsljud och det blir en hög brusnivå som sen tycks gå ned när jag börjar tala.

1. Är AVHCD-filerna väldigt resurskrävande, behöver jag bättre codecs eller är datorn för klen?
  2. Måste jag gå upp i 4K för att få möjlighet att croppa (det kommer datorn garanterat inte klara)?
  3. Kan jag rentav skippa AVCD och gå över till MP4 givet att slutmålet "bara" är YouTube?
  4. Är det en kamerainställning angående ljudfenomenet (eller inbillar jag mig)?

Stort tack på förhand.

Utan att veta något om din dator är det lite svårt att besvara frågorna, men när du beskriver problemet är min direkta tanke att du har för lite RAM-minne för att det ska fungera bra men det kan självklart vara något annat som inte riktigt hänger med.

Så ett par småfrågor.
Vad har du för dator idag? (Processor, RAM-minnesmängd, HDD/SSD, Operativsystem)
Vad använder du för videoredigeringsprogram?

Nå för att kunna beskära till 1080 utan kvalitetsförlust skulle du behöva gå upp i 4K, du kan, till viss del, beskära och sedan förstora den beskurna videon utan allt för stora förluster, men förluster blir det och ju hårdare beskärning desto större förluster så det är bara en nödlösning.

MP4, nja jag antar att du menar för 1080 här, 4K filerna är vad jag minns också i MP4 men komprimerade med en annan codec.
1080-videon i .mp4 har betydligt större kompressionsförluster än AVCHD och personligen skulle jag inte välja det för en video jag skulle göra något med redigeringsmässigt.

Ljudet, jag sökte lite på nätet och det verkar vara ett vanligt problem med A7-serien, i synnerlighet om mikrofonen har en inbyggd förstärkare. Lösningarna verkar då vara att sänka mikrofonens förstärkning till nästan noll och ställa in kamerans mic-nivå på 4-5 alternativt använda en separat ljudinspelare och synca ljud/video i redigeringen.

Är AVHCD-filerna väldigt resurskrävande, behöver jag bättre codecs eller är datorn för klen?
Måste jag gå upp i 4K för att få möjlighet att croppa (det kommer datorn garanterat inte klara)?

Ja codec är inte den bästa det kräver mycket researcher av datorn prores och dnxhd är att föredra över h264 och likande codecs som bygger på förändringar. Däremot har du en modern dator och gpu så bör det klara i alla fall 1080p med 24/25 fps.

Kan jag rentav skippa AVCD och gå över till MP4 givet att slutmålet "bara" är YouTube?

Avchd är bara Sonys format för att paketera och din fil i den är redan en h264 och a7rII klara ingen annan variant. Det jag skulle rekommendera dig är att göra proxy som är en mindre version filmen som du klipper med och sen när du renderar ut så använder programmet den riktiga. Du skriver ej vilket
Program du använder det men de vanliga stödjer detta.

Är det en kamerainställning angående ljudfenomenet (eller inbillar jag mig)?

Röde är ett märke så svårt att veta vad det är För mig men möjligt att den har någon inbyggd auto Gain men kolla i kamera att du ställt ljudnivån manuellt.

Har du en specifik anledning till att du använder AVCHD eller råkade det bara bli det? Jag skulle varmt rekommendera annars att undvika det. AVCHD är väldigt hårt komprimerad. Kvaliteten är det nog inget fel på men filerna är tunga att arbeta med. AVCHD standarden togs från början fram av Sony och Panasonic som ett format som tex kan användas direkt i Bluray spelare och många andra apparater. Men idag är det mest föråldrat.

Din kamera stödjer XAVC S, det verkar vara det bästa formatet för dig. Videon är mycket mindre komprimerad och bör gå enklare att arbeta med, den borde även ge något bättre bildkvalitet men om det går se är nog beroende av vad man filmar. Största nackdelen är att filerna kommer bli större, runt det dubbla i 1080P.

Behöver du beskära borde du absolut filma i 4K, om du beskär 1080P kommer det bli en märkbar förlust i skärpa. Sedan om det gör något är en annan sak såklart :) Men du borde jobba i 4K om du behöver beskära ofta.

Angående ditt ljud där så är det garanterat någon form av "auto gain" som är påslagen, så kameran justerar konstant ljudnivån för att spela in ljud så starkt som möjligt utan att det klipper. Som du märker är det oftast en besvärlig lösning och det lättaste är att stänga av funktionen och justera nivån manuellt, det borde gå ändra inne i kameran. Det är inte mikrofonens fel.

ANNONS
Götaplatsens Foto