Annons

Filma mer än 10min

Produkter
(logga in för att koppla)

emliee

Ny medlem
Hejsan!
Jag har en Nikon D5300 som jag ibland använder för att filma med, men jag kan inte filma längre än 10min. Har försökt hitta om det är någon inställning eller liknande men kan inget hitta. Någon som vet vad detta kan bero på?
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag har en Nikon D5300 som jag ibland använder för att filma med, men jag kan inte filma längre än 10min. Har försökt hitta om det är någon inställning eller liknande men kan inget hitta. Någon som vet vad detta kan bero på?
Jag vet inte vilken tid som gäller, men det finns en "bestämmelse" som begränsar filmtiden med en vanlig digitalkamera. Tillåter den längre sammanhängande tid så räknas det visst som filmkamera med de "regler och begränsningar" det innebär.
Men det finns säkert någon som kan förklara det bättre än vad jag kan. ;-)
 

kiwi

Aktiv medlem
På många stillbildskameror som kan filma, finns det en begränsning på 29 minuter och 59 sekunder. Detta pga att kameran annars klassas som videokamera och hamnar då i en annan moms- och/eller tullklass i EU. Jag vet inte om detta fortfarande existerar, men det är iaf den historiska förklaringen.

Sedan finns det tekniska begränsningar som gör att kameror inte klarar att filma hur länge som helst. Om »fel« filformat används i kameran (vilket oftast inte går att påverka) finns det en begränsning på runt 4 GB. En del kameror löser detta genom att automatiskt påbörja en ny 4 GB-fil vid behov, andra stänger av.

Nu verkar det som om just din kamera har en begränsning på 10 minuter om man filmar i högsta kvalitet. Exakt varför vet jag inte, men tydligen kan man komma upp i fler minuter om man inte tvunget måste filma i 1080/60p utan nöjer sig med exempelvis 1080/30p.

Så testa att ställa om och se om det hjälper.


/ Kiwi
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Jag vet inte vilken tid som gäller, men det finns en "bestämmelse" som begränsar filmtiden med en vanlig digitalkamera. Tillåter den längre sammanhängande tid så räknas det visst som filmkamera med de "regler och begränsningar" det innebär.
Men det finns säkert någon som kan förklara det bättre än vad jag kan. ;-)
Den gränsen är på 29 minuter, efter det räknas det som en video i en EU-bestämmelse då tullen för Videokamera är 5-12%. För att undgå denna extra tull begränsas inspelningstiden.
En fil kan max vara 4GB på ett minneskort som är formatterat för FAT32. Är den högupplöst så begränsas tiden av denna storlek. Vissa kameror kan sömlöst skapa flera filer på max 4 GB men alla kameror är inte programmerade för detta.
 

apersson850

Aktiv medlem
Åtminstone Nikon begränsar maxtiden i vissa kameror för att undvika överhettning av sensorn. Men om det gäller din kamera vet jag inte. Tio minuter verkar ganska rimligt för en fil på 4 GB, så förmodligen är det där problemet sitter.

Spelar man in något slags film med regi är det ju ytterligt sällsynt att man kör så länge som tio minuter i taget.
 
ANNONS