Annons

Filma

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanat

Aktiv medlem
Jag och en kompis har lite planer på att göra en kortfilm på cirka 30min.
Vi har tillgång till

5d mark ii
7d
Legria Hf200 som spelar in i HD med Canons Shotgun stereo mic

Vilken tycker ni vi ska använda för filmen?
Känns som att det blir mycket bättre bild med systemkamerorna än med videokameran?

Fördelar och nackdelar?

Ha en grym dag!

Nu är jag ingen filmexpert, men av det lilla jag har provat med olika kameror tycker jag det spelar mycket stor roll vad det är man ska filma. Kan jag ha kameran på stativ och filma en snutt i taget, utan att ändra fokus eller zoom, då går 7D utmärkt.
Men ska jag vara mer mobil har jag inte tilläckligt med mojänger för att min 7D ska fungera som en vettig filmkamera.

Skulle välja 7D eller 5D med extern mik (ett måste). Av dessa skulle jag nog ta 7D beroende på fler/bättre videofeatures och något längre skärpedjup, med 5D blir det lätt för kort.

Jag sålde min HF11 videokamera som är bättre än HF200. Den har i.o.f.s konstant autofokus som du inte får med en systemkamera men filmkvalitén blir SÅÅÅÅ mycket bättre med systemkamerans större sensor. Natt & dag!

Vad är bättre med systemkameran:
Filmkvalitet.
Filmkvalitet i svagt ljus.
Kort skärpedjup, snyggt suddig bakgrund.
Oändlig möjlighet att välja optik.
Manuell vitbalans, plåta ett vitt papper och använd den inställningen.
Kamerans kvalitet (proffsverktyg vs. plastleksak)
Menyernas hastighet (snabb vs. sirap)
Bättre kontroll över exponering tid/bländare/iso

Vad är bättre med videokameran:
Det kan man undra...
AF?
Pyttesensorn (ca 5,2x2,9mm i HF200) ger oändligt skärpedjup så allt är i fokus?
15x zoom motsvarande 40-600mm?
Du kan skjuta längre sekvenser (vem bryr sig...)?

Ok tack för tipsen! Kommer definitivt köra med systemkamera.

Jag kommer även att filma lite föreläsningar, cirka 60min långa,
hur funkar det att göra det med 5d mark ii? Filerna måste bli väldigt stora?

Ok tack för tipsen! Kommer definitivt köra med systemkamera.

Just de begränsade möjligheterna till att filma längre snuttar är väl vad jag hört en av de största nackdelarna när det gäller DSLR:er. Jag tror min kamera (K-7) tar max 7 minuter innan sensorns överhettningsskydd stänger ner. Kolla om din Canon pallar mer, men 60 minuter skulle jag tro inte är troligt.

Japp! Du kommer att få byta/tömma minneskort en del. För att inte tala om att kameran kommer att bli väldigt varm eftersom bildsensorn är igång hela tiden.

Det är total overkill att filma sådana "tråkiga" saker med femman. Använd en "vanlig" videokamera i stället.

En extern mikrofon är ett måste. Och en extern inspelningsmanick som denna kopplas till. Annars blir ljudet autonivåjusterat i femman.

Fast "riktiga" filmare kör ju alltid ljudinspelningen separat, så... :)

/ Kiwi

Japp! Du kommer att få byta/tömma minneskort en del. För att inte tala om att kameran kommer att bli väldigt varm eftersom bildsensorn är igång hela tiden.

Det är total overkill att filma sådana "tråkiga" saker med femman. Använd en "vanlig" videokamera i stället.

En extern mikrofon är ett måste. Och en extern inspelningsmanick som denna kopplas till. Annars blir ljudet autonivåjusterat i femman.

Fast "riktiga" filmare kör ju alltid ljudinspelningen separat, så... :)

/ Kiwi

Nä, det duger inte med en extern mic om du inte kan kontrollera in-nivåerna i kameran. Skaffa en Zoom eller något likvärdigt så blir det nog bra.

Jag kommer även att filma lite föreläsningar, cirka 60min långa, hur funkar det att göra det med 5d mark ii? Filerna måste bli väldigt stora?

Filerna blir max 4GB, sedan stängs filmningen av och du måste trycka på PLAY igen för att påbörja en ny film/fil.

4GB räcker till:
24 min 640x480 30fps i 500D/7D/5D
18 min 1280x720 30fps i 500D
12 min 1280x720 50/60fps i 7D
12 min 1920x1080 24/25/30fps i 7D/5D (500D endast 20 fps)

ok tack för det. Verkar som att HF200an med DM-100 stereomicken är ett mycket bättre alternativ för att filma föreläsningar då. Kan spela in runt 90min i FullHD på minneskortet med den.

Filerna blir max 4GB, sedan stängs filmningen av och du måste trycka på PLAY igen för att påbörja en ny film/fil.

4GB räcker till:
24 min 640x480 30fps i 500D/7D/5D
18 min 1280x720 30fps i 500D
12 min 1280x720 50/60fps i 7D
12 min 1920x1080 24/25/30fps i 7D/5D (500D endast 20 fps)

Så den klarar 24 minuters filmning non stop? Schysst!

Senast ändrad:
En situation som en föreläsning är ju definitivt en av videokamerans styrkor. Där behövs inget kort skärpedjup eller filmutseende. Möjligtvis högt ISO, men 60min blir väldigt opraktiskt.

Jag filmade en föreläsning ett tag sedan med HF200 och bilden fick klart godkänt men ljudet blev inte jättebra.
Här är resultatet:

http://www.youtube.com/watch?v=tLIJf114JZI

Någon som har nått tips på hur de kan bli bättre?
Jag har nu även inhandlat en stereo/shotgun mic (Canon DM-100)!

Väldigt tacksam för tips!

Jag köpte en väldigt billig slipsmikrofon för några år sedan (kanske var på Kjell & Co) som verkligen hjälper till att ge bra ljud. Den gav bara ljud i ena stereokanalen (sådana mikrofoner är ju som standard i mono), så jag fixade först ljudet i redigeringen innan jag köpte en liten adapter som gav ljud i båda kanalerna.

Det följde med en flera meter lång sladd, så det var inga problem att filma relativt stillastående/-sittande objekt och samtidigt få bra ljud.

Fast detta bygger förstås på att Du får föreläsaren att ha på sig myggan. Kör Du ljudet in i kameran så måste Du sitta hyfsat nära också så att sladden räcker. Annars rekommenderas verkligen en Zoom eller liknande, så kan ju föreläsaren ha både slipsmikrofon och "ljudinspelaren" på sig, så synkar Du ljudet i efterhand. Eller kanske inte en Zoom H4n, för dom är lite stora för att kunna bäras bekvämt i sådana här sammanhang...

Synd att Du redan köpt en DM-100, annars kunde Du fått min gamla billigt. ;-)

/ Kiwi

Nu har väl trådskaparen fått alla svar som behövs, men jag tänkte bara delge en videolänk också.

Där kan man tydligt märka skillnaden mellan dels en videokameras inbyggda mikrofon, dels en extern mikrofon på kameran (faktiskt just Canons DM-100) och dels en slipsmikrofon (just en sådan jag har, en Audio Technica ATR35S).

Det var inte på Kjell utan på Scandinavian Photo (produktlänk) jag köpte den. Fast den har tydligen gått upp i pris sedan dess.

/ Kiwi

ANNONS
Götaplatsens Foto