Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmförvaring

Produkter
(logga in för att koppla)

Balrog

Aktiv medlem
S k proffsdia ska ju förvaras i frys eller kyl som säkert de flesta här vet. När man ska ut i naturen en vecka eller två kan man ju knappast dra med sig kylen så jag undrar om det är någon som har koll på hur länge en "färdigmognad" film håller sig i temperaturer runt 25-30 grader.

Jag vet inte säkert hur lång tid som det går, men på 2 långresor (den ena på 4 måndader och den andra på 2) har jag haft med filmen från början till slut, ibland över 35 grader varmt. Det har varit Velvia och 100 VS filmer. Egentligen hade jag inte önskat att det skulle skötas så, men det fanns inget bra alternativ.
De framkallade filmerna har inte några tecken på att de skulle ha tagit skada, jämfört med de filmer som skötts på 'korrekt' sätt.

Mitt svar är att du utan att vara orolig kan dra ut i naturen i 1-2 veckor tillsammans med filmen.

mvh Johan

Håller med Johan, har gjort resor på upp till fyra mån i Asien och haft film, exponerad och oexponerad i väskan och aldrig haft problem.
Film är tåligare än man tror, så länge den varit kylskåpsförvarad från början iallafall!

Jan

johanh skrev:
på 2 långresor (den ena på 4 måndader och den andra på 2) har jag haft med filmen från början till slut, ibland över 35 grader varmt.

De framkallade filmerna har inte några tecken på att de skulle ha tagit skada, jämfört med de filmer som skötts på 'korrekt' sätt.

mvh Johan

Ja det räcker för mig!

Tack för era synpunkter. Man vill ju eliminera så många "felorsaker" som möjligt. Det kan vara svårt nog ändå... :)

ANNONS
Götaplatsens Foto