Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filming med 5D mark II och 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
Jag går ju i funderingar på att byta min 40D och som det är i dag så finns ju det bara 2 modeller att välja mellan.
Men det jag har hört att filmfunktionen i dessa hus skall var sådär, har hört att om man gör snabba rörelser med kameran när man filmar så kan bilden bli förskjuten vilket skulle vara riktigt trist ju ;)

Så det jag går och funderar på är om det är så att man skall vänta tills det det kommer andra generationens filmnings funktioner som då kanske kommer i mark III i 5D och kanske 7D mark II.

Vad tror ni?

Senast ändrad:
Det ryktas om att efterträdare till Panasonic GH1 ska få "global slutare" som gör att den typen av bildfel som du talar om inte uppstår.

Men å andra sidan tycks många professionella användare vara nöjda med canonkamerorna med flera. De används till och med till TV-produktioner som CSI Miami. Professionella filmare gör sällan snabba rörelser med kameran.

I den uppdatering som kommer till Canon Eos 5D Mark II ges även ljudkontroll vilket inte andra har. Men 7D är billigare, både när det gäller kamerahus och objektiv.

Det ryktas om att efterträdare till Panasonic GH1 ska få "global slutare" som gör att den typen av bildfel som du talar om inte uppstår.

Men å andra sidan tycks många professionella användare vara nöjda med canonkamerorna med flera. De används till och med till TV-produktioner som CSI Miami. Professionella filmare gör sällan snabba rörelser med kameran.

I den uppdatering som kommer till Canon Eos 5D Mark II ges även ljudkontroll vilket inte andra har. Men 7D är billigare, både när det gäller kamerahus och objektiv.

Då vart jag nyfiken på vad ljudkontroll är?
Att det är lite skillnad på dessa hus är jag med på men jag kan inte bestämma mig för vilken sv dessa 2 man skall införskaffa om jag skall uppdater min kamera väska.
Men du tror inte att dom nya Canon husen kommer ännu bättre för film?

På tal om ljudkontroll borde ju Magic Lantern till 5DII fungera bra. Den kommer ut till 7D när som helst med.
http://magiclantern.wikia.com/wiki/Magic_Lantern_Firmware_Wiki

Då lärde man sig något nytt nu.
Men har fört att den i byggda mixen skall vara av den sämmre sorten i båda kamrorna och att man behöver en extern mic för att få ett bra ljud, men det är kanske det ljudkontrollen skall lösa?

Jag är helt övertygad om att Canon kommer bättre kameror i framtiden. men frågan är hur länge det dröjer. 5D Mark II kanske byts ut först om 1,5 år. Det brukar iaf vara 3 år emellan.

Så Men det rycktas väl om någon ny modell mellan 50D och 7D, den kommer inte ha någon förbättring av detta då?

Men har fört att den i byggda mixen skall vara av den sämmre sorten i båda kamrorna och att man behöver en extern mic för att få ett bra ljud, men det är kanske det ljudkontrollen skall lösa?

Min erfarenhet är att den automatiska ljudkontrollen fungerar bra i Canons kameror, bättre än i Sonys semiprofessionella HD-vidokamera som jag också använder.
Den manuella ljudkontrollen i 5D Mark II ger främst mer kontroll över vad som händer med automatiken och möjligheten att gå över till manuella inställningar.

En extern mick är nästan ett måste för lite mer ambitiöst filmande. En del föredrar att använda extern ljudinspelare för att kunna spela in ljud kontinuerligt och inte bara när kameran är på. Det går ju också att spela in ljud med kameran och strunta i bilden, men det kräver mer minnesutrymme.

I det aktuella numret av Kamera & Bild (3/2010) finns en sjusidig skola i att filma med systemkamera. (Jag vet att det inte är tillåtet att göra reklam, men i detta fall tycker jag att ändamålet helgar medlen.)

Så Men det rycktas väl om någon ny modell mellan 50D och 7D, den kommer inte ha någon förbättring av detta då?

jag tror inte att Canon kommer att ändra på sin sensorteknik på ett tag. Men en uppdatering av mjukvaran till 7D med manuell ljudkontroll är inte otrolig.

Det spekuleras dock i en filmkamera med Canon EF-fattning som ska vara byggd för mer professionella filmare som vill nyttja EOS-systemet.

Jag har en 7D med extern mikrofon och har problem med att det blir jättemycket brus. Jag hoppas att det kommer manuell ljudkontroll och att den löser problemet. Den inbyggda micken ger inte detta problem men tar i stället upp ljud ifrån optikens IS samt att ljuden överlag är aningen sämre även om det skulle duga för att filma familjen med. Jag har fått förklaringen till att den externa mikrofonen är så bra så att kamerans automatik hör bakgrundsljud och försöker förstärka upp dem medan den inbyggda mikrofonen upplever samma scen som tyst. Kan det stämma?

För övrigt är det knöligt att ställa skärpan vid filmning med en systemkamera så om man primärt ska filma så är en vanlig videokamera att föredra ifall man inte måste ha det korta skärpedjupet som en DSLR kan ge.

Jag har två videor på tuben som du kan kolla in om du är nyfiken på vad 5d2 går för. Musikvideo här: http://www.youtube.com/watch?v=TpFD3sYTrTQ
Improviserad intervjuvideo med ljudupptagning via inbyggda mikrofonen: http://www.youtube.com/watch?v=bJIFb6gme8I&feature=related

Om du är sugen på en filmkamera mer än en uppdaterad stillbildskamera skulle jag nog tipsa om 7d som har lite fler valmöjligheter vad gäller FPS och videoupplösning. Men jag skulle aldrig byta bort min 5d2 med tanke på vad den stora sensorn presterar och ger för möjligheter.

//Mårten Keijser http://blog.martenkeijser.se

jag tror inte att Canon kommer att ändra på sin sensorteknik på ett tag. Men en uppdatering av mjukvaran till 7D med manuell ljudkontroll är inte otrolig.

Jag har fått för mig att den nya firmwaren till 5D2 också skall ha manuell ljudkontroll så att man kan slippa den automatiska gain-kontrollen.

Fast man undrar ju lite grand vad vitsen är: Då det inte finns någon linje ut från kameran så kan man ju inte själv höra ljudet som kameran spelar in och följaktligen får man gissa sig fram.
Men om man har tid att pröva sig fram så kan det ju vara en bra grej.

En annan lösning är att låta kamerans gain-kontroll sköta nivåerna och sedan brusreducera i efterhand. Kan nog duga för amatörer iallafall.

Jag har fått för mig att den nya firmwaren till 5D2 också skall ha manuell ljudkontroll så att man kan slippa den automatiska gain-kontrollen.

Fast man undrar ju lite grand vad vitsen är: Då det inte finns någon linje ut från kameran så kan man ju inte själv höra ljudet som kameran spelar in och följaktligen får man gissa sig fram.
Men om man har tid att pröva sig fram så kan det ju vara en bra grej.

En annan lösning är att låta kamerans gain-kontroll sköta nivåerna och sedan brusreducera i efterhand. Kan nog duga för amatörer iallafall.

Visst ska det vara manuell ljudkonroll i den nya mjukvaran.

Canon har ju inte berättat allt än. Kanske kommer man att kunna lyssna på ljudet via a/v-utgången som med Magic Lanterns mjukvara.

Visst ska det vara manuell ljudkonroll i den nya mjukvaran.

Canon har ju inte berättat allt än. Kanske kommer man att kunna lyssna på ljudet via a/v-utgången som med Magic Lanterns mjukvara.

Tja, det hade jag inte tänkt på. Men canon har ju som filosofi att inte ge kunderna mer än det nödvändiga, även om det inte finns några tekniska hinder att ge mer.
Att de kom med en firmware som erbjöd manuell kontroll i filmläget var ju redan en korskrypning av stora mått, så kanske skall man inte vara alltför optimistisk...

Tja, det hade jag inte tänkt på. Men canon har ju som filosofi att inte ge kunderna mer än det nödvändiga, även om det inte finns några tekniska hinder att ge mer.
Att de kom med en firmware som erbjöd manuell kontroll i filmläget var ju redan en korskrypning av stora mått, så kanske skall man inte vara alltför optimistisk...

Samtidigt har Canon aldrig ansträngt sig så mycket för en befintlig modell som de gjort 5D Mark II. Och att de kommer med ännu en uppdatering med nya funktioner är fullständigt unikt.

Snart får vi se vad vi får.

Jag är själv väldigt nöjd med min 7D som vi använt vid reklamfilmsproduktioner.

När det gäller ljudet så använder vi det enbart som referensljud. Att använda kamerans mikrofon för att ta upp ljud vid filmning gör vi ändå inte. För det använder vi särskild utrustning.

Köp en 550D!

Mic ingång för extern mic, samt en väldigt viktig funktion; att kameran filmar 25 bilder i sekunden...!!! Sen är den mycket, mycket billigare också och har en lcd som är mer anpassad till filmningen då den är 3:2 i formatet. 550d känns som en uppdatering av 5dm2, med en rad viktiga nya funktioner!

Så det jag går och funderar på är om det är så att man skall vänta tills det det kommer andra generationens filmnings funktioner som då kanske kommer i mark III i 5D och kanske 7D mark II.
Vad tror ni?
Uppdateringarna till 5DMII tyder ju på att Canon ämnar ha kvar den i sortimentet ett bra tag till. Om den följer samma cykel för uppdatering som från 5D så kommer 5DMIII finnas att få tag i om ungefär 2 år. Om du inte ska filma närmsta året så kan du väl lika gärna vänta... Men då är ju frågan lite tidigt ställd. :)

Köp en 550D!

Mic ingång för extern mic, samt en väldigt viktig funktion; att kameran filmar 25 bilder i sekunden...!!! Sen är den mycket, mycket billigare också och har en lcd som är mer anpassad till filmningen då den är 3:2 i formatet. 550d känns som en uppdatering av 5dm2, med en rad viktiga nya funktioner!

Men om man väljer mellan 5D och 7D är knappast 550D ett alternativ.

ANNONS
Götaplatsens Foto