Annons

Filmkammarlåset på Dynax 5

Produkter
(logga in för att koppla)

superpin

Aktiv medlem
(Trist första inlägg på fotosidan...)

Köpte nyligen en Dynax 5 på scandinavianphoto, och idag när första provrullen skulle in på framkallning så går det inte att få upp bakstycket. Markeringen är röd, och efter att ha testat alla knep inklusive ringt Minolta så är resultatet att filmen är ute med hjälp av den mekaniska nödöppningen, men kameran är helt död (surrar till när man slår på strömmen, men ingenting på displayen och ingen reaktion på knapptryckandet) och filmkammarlåset är fortfarande rött. Har någon råkat ut för något liknande och lyckats lösa det, dvs finns det någon knappkombination eller annat knep, eller är jag körd och får bråka med Scandinavian/Minolta resten av julen?

Kommer att hävda DOA och kräva ny kamera direkt, men jag har taskiga erfarenheter av fotobranschen efter liknande problem förra året med en kompaktkamera jag köpte på en lokal fotoaffär så hoppet är ganska litet att det blir några bilder i jul...

Reboot

Med erfarenhet från it-branschen kan kanske en omstart av kameran vara värt att prova! Ta ut batterier, vänta en stund och sätt i dem på nytt. Kontrollera även att batteri(erna) är ok.

Jag lider med dig, trist att en helt ny kamera strular.

/Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto