Annons

Filmscanna eller ljusbord & digi....

Produkter
(logga in för att koppla)

Bofoto

Aktiv medlem
Jag har inte sett någon diskusion om Filmläsare (Filmscanner på svengelska) kontra digital systemkamera makrooptik och ljusbord.
Dom uppenbara fördelarna med en digital SLR är att det även går att fotografera som med en annalog kamera. Det går även att reprofota av påsiktsbilder och andra filmformat än småbild.
Filmläsaren är billigare, trög och tar upp plats men hanterar antagligen neg. film mycket enklare än kameran.
I mitt fall innebär det antagligen en Canon fs4000us
begagnad (för den har bättre skärpedjup) för ca 4000:-.
Eller en ny Pentax ist DS för över dubbla summan.
Vilken kombination ger bäst skärpa?????????.
Vilken kombination klarar diafilmens lågdagrar bäst?

Jag har provat min istDS med bälg och förstoringsoptik på gamla sv/v 4,5x6 cm negativ (och större). Resultatet blev över förväntan. Dia lyckades jag inte lika bra med. Problemet verkar vara att min ljuslåda har ett ljusspektrum som är svårt att justera även med manuell vitbalans. Det innebär att färgerna blir dåliga. Med en bättre ljuslåda kanske det går bättre.

Jag har använt min 3,2 Mp digitalkompakt för att fotografera av några 6X6 svv neg och det går utmärkt, bilderna blir ca 1550x1550 pixlar. Som ljusbord använder jag ett Gepe av den mindre typen som även går att köra på batteri. Det är viktigt att maska väl runt negativet för att inte ströljus ska ställa till det med reflexer i objektiv och mellan ljusa delar på kameran och ytan på negativet. I PS måste man sedan ställa gråpunkten, se nedan varför.

Det här ljusbordet sägs ha vitt ljus men det stämmer inte riktigt, jag har även gjort diaduplikat med det som ljuskälla men det blir ett litet grönstick (som även märks vid svv foto av neg.). Genom att lägga ett gult och ett magentafilter av den svagaste (0,5) sorten jag använde tidigare till min förstoringsapparat under diat som skulle fotas av så blev det acceptabel färgåtergivning och jag upplevde också att kontrasten sjönk en smula.

Bofoto skrev:
Vilken kombination ger bäst skärpa?????????.
Vilken kombination klarar diafilmens lågdagrar bäst?
Skannern vinner på båda fronterna.

Den har mycket högre upplösning vilket ger en skarpare korndefinition. Filer från film behöver vara större än filer från digitalkameror.

Den har dessutom större dynamiskt omfång. Fuji Velvia 100F har ett densitetsomfång på runt 3,5 D. För att fånga hela det omfånget måste den apparat som används ha ett dynamiskt omfång på ca 12 steg. Skannrarna klarar det eller strax under men kamerorna klarar betydligt mindre.

Det betyder naturligtvis inte att kamerans resultat nödvändigtvis inte skulle räcka till. Det beror ju på vad du har för behov. Men en filmskanner har högre prestanda.

Skannern vinner

Skanner vinner för mig och jag fortsätter analogt ett tag till med undantag för digitalkopakten som alltid är med.
Bifogar ett avfotat dia med Pentax S5i (lite slavigt
fotat uppskärpt och kontrasten sänkt lite)
Tack ska ni ha!!!

ANNONS
Götaplatsens Foto