Annons

Filmscanner för 6x7?

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Har fått ordning på framkallningsprocessen och skulle nu behöva se till att kunna scanna 6x7-negativ. Det är viktigare med hög kvalitet än hög upplösning. Skulle jag vilja skapa förstoringar sker det direkt från negativet och faller andan på kan man lämna in negativen för trumscanning om det är något jag verkligen vill ha högupplöst.

Hamnar omedelbart på länkar till Epson V600-V800 (tveksam till att flatbädd ger bästa resultatet per krona för film dock) samt trumscanning (som för alla andra är det för dyrt och otympligt - har inget rum till övers för detta :)) när jag söker - vad är bäst för pengarna just nu?
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag skulle testa med ett macro och ljusbord först. Småbildskanners är dyra och mellanformat mycket dyrare. Flatbädd kan man förstås använda till att skanna pappersbilder med också. Det finns tidigare uttömmande trådar om såna.
 

Andreas U

Aktiv medlem
Jag kör Epson V600 o tycker den funkar helt ok. Scannar sällan i max upplösning då det jag mest tittar/visar bilder digitalt o lågupplöst.
Resultaten kan variera ngt men inget man inte rätt lätt styr upp i PS efteråt. Scannar allt från 135, 6x45, 6x6, 6x7 och polaroid med den. För att viss/titta på bilder digitalt o mindre utskrifter hemma funkar det utan problem tycker jag. Skulle jag behöva enstaka hires så scannar jag om aktuell bild o lägger mer tid på neg i PS eller lämnar in för riktigt hires-scanning.
// A

Och mallarna för mellanformat går på filmbredden så allt 6x 4,5 tom 9 funkar.
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag kör Epson V600 o tycker den funkar helt ok. Scannar sällan i max upplösning då det jag mest tittar/visar bilder digitalt o lågupplöst.
Resultaten kan variera ngt men inget man inte rätt lätt styr upp i PS efteråt. Scannar allt från 135, 6x45, 6x6, 6x7 och polaroid med den. För att viss/titta på bilder digitalt o mindre utskrifter hemma funkar det utan problem tycker jag. Skulle jag behöva enstaka hires så scannar jag om aktuell bild o lägger mer tid på neg i PS eller lämnar in för riktigt hires-scanning.
// A

Och mallarna för mellanformat går på filmbredden så allt 6x 4,5 tom 9 funkar.
Det kanske får bli så att man börjar med flatbädd för att komma igång om jag inte hittar något liknande Plustek OpticFilm 8100 fast för 120 film. Jag vill komma ifrån att behöva pilla med "ljusbord" och fota av med digitalkamera mm. Har en kompis som var lite trött på sin v700 men inte säkert att det är representativt. Tänkte att det fanns bättre alternativ sedan de tidigare trådarna skrevs.
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Jag har skannat mycket med Epson V700. Den är helt okej för mellanformat men hopplös för småbild. En viktig faktor är hur plan filmen är, det vill säga om den vill kupa sig eller inte. Och det kan man i viss mån styra vid framkallningen. Ju långsammare du lyckas torka filmen, desto mindre kupar den sig. Alltså bör det göras vid hög luftfuktighet och "dålig" ventilation. Blir den kupig när du provar dig fram så går det utmärkt att blöta upp den igen och börja om. Olika filmer är också olika benägna att bli kupiga.

Nånstans vid 2400 dpi är det ingen idé att gå högre, då upplösningen från optiken i skanningshuvudet ändå är diffraktionsbegränsad. Det blir bara massa "tom data" som tar plats utan att ge något. Filerna blir astronomiskt stora ändå i TIFF kan jag meddela.

Vill man ha ännu bättre resultat så kan man använda speciella glas med väska emellan och sånt, men är du inte ute efter upplösning så spelar det inte så stor roll. Då räcker det med att bara få filmen att hålla sig hyfsat plan.

Merparten av jobbet kommer ändå vid efterbehandlingen. Att försöka manuellt trolla bort den oranga masken vid invertering av färgnegativ är helt hopplöst, så låt skannermjukvaran göra det. Men om du fotar svartvitt eller dia så är det bäst att skanna som dia, för då ökar inte skannermjukvaran själv kontrasten, utan det blir en ganska "rå" bildfil. Och bli inte oroad av att hela histogrammet är som en fnutt i mitten, för det är 16 bitar och du kan gott klippa bort det med svart- och vitpunkt i senare skede utan att förlora särskilt mycket. Är filmen negativ så får du förstås invertera själv sen och lägga en lämplig kurva, vilket kan ta en stund att lista ut så det blir bra.
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag har skannat mycket med Epson V700. Den är helt okej för mellanformat men hopplös för småbild. En viktig faktor är hur plan filmen är, det vill säga om den vill kupa sig eller inte. Och det kan man i viss mån styra vid framkallningen. Ju långsammare du lyckas torka filmen, desto mindre kupar den sig. Alltså bör det göras vid hög luftfuktighet och "dålig" ventilation. Blir den kupig när du provar dig fram så går det utmärkt att blöta upp den igen och börja om. Olika filmer är också olika benägna att bli kupiga.

Nånstans vid 2400 dpi är det ingen idé att gå högre, då upplösningen från optiken i skanningshuvudet ändå är diffraktionsbegränsad. Det blir bara massa "tom data" som tar plats utan att ge något. Filerna blir astronomiskt stora ändå i TIFF kan jag meddela.

Vill man ha ännu bättre resultat så kan man använda speciella glas med väska emellan och sånt, men är du inte ute efter upplösning så spelar det inte så stor roll. Då räcker det med att bara få filmen att hålla sig hyfsat plan.

Merparten av jobbet kommer ändå vid efterbehandlingen. Att försöka manuellt trolla bort den oranga masken vid invertering av färgnegativ är helt hopplöst, så låt skannermjukvaran göra det. Men om du fotar svartvitt eller dia så är det bäst att skanna som dia, för då ökar inte skannermjukvaran själv kontrasten, utan det blir en ganska "rå" bildfil. Och bli inte oroad av att hela histogrammet är som en fnutt i mitten, för det är 16 bitar och du kan gott klippa bort det med svart- och vitpunkt i senare skede utan att förlora särskilt mycket. Är filmen negativ så får du förstås invertera själv sen och lägga en lämplig kurva, vilket kan ta en stund att lista ut så det blir bra.
Tackar för svaret. Just att filmen kupar sig hände så sent som igår :). Såg en begagnad Opticfilm 120 för 10k på ebay, men skulle säga att min smärtgräns ligger absolut under 5000 kr för en scanner.

Hade varit klockrent annars med en Nikon ES-2 fast för 120 film. Något välbyggt som underlättar processen.

Jakten fortsätter
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tackar för svaret. Just att filmen kupar sig hände så sent som igår :). Såg en begagnad Opticfilm 120 för 10k på ebay, men skulle säga att min smärtgräns ligger absolut under 5000 kr för en scanner.

Hade varit klockrent annars med en Nikon ES-2 fast för 120 film. Något välbyggt som underlättar processen.

Jakten fortsätter
Finns en Reflecta för mellanformat också, men den kostar nog som Plustek ungefär.

Jag har inga länkar på rak arm, men Nick Carver på Youtube har gjort några klipp om skanning bl a med Epsons bättre flatbädd. Det är ju inte bara skannern, utan hur bra/dåliga ramarna är och om de går att få i optimal höjd.

Vad gäller ES-2 så kan du kan ju bygga ihop något med ljusbord, reprostativ och avmaskningsram också. Inte lika enkelt, men har man väl lyckats få till det så bör det fungera lika bra.
 

mombasa

Aktiv medlem
Jag rekommenderar ett ljusbord och ett macro. De flesta firmor som säljer konstnärsmaterial (Matton, Artistica mfl.) säljer LED-bestyckade ljusbord. Små, smidiga, blir inte varma, och stabilt ljus. Har man dessutom ett macro i objektivsamlingen och ett stativ blir det väsentligt billigare. Går dessutom snabbare. Och plåtar man i raw dessutom har man betydligt större kontroll över resultatet.
/Gunnar S
 

Makten

Aktiv medlem
Alltså, man ska ju ha ett rätt jäkla fräsigt objektiv och rätt jäkla högupplöst sensor om man ska få ut lika mycket från en 6x7-ruta som man får om man skannar den, även med en flatbäddsskanner. Känns ju lite trist att inte få mer detaljer än vad reprokameran kan fånga, eller? Visst, har man ~50 mpix eller nåt så blir det nog bra. Sen är råfilerna från de flesta kameror 12 eller möjligen 14 bitar, medan skannern ger 16. Det gör skillnad när kontrasten är såpass låg som på ett negativ. Svart är inte i närheten av svart och vitt inte i närheten av vitt. Alltså kastar man bort ett antal bitar när man "skär bort" ändarna på histogrammet så att säga.

Edit: För att inte tala om den näst intill omöjliga uppgiften att få till färgerna från ett negativ utan speciell mjukvara. Har man sån så lär man ändå få konvertera sin råfil till TIFF eller liknande.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag har försökt fotografera med makro från ljusbord, men det är pilligt. Svårt att få negativen plana och svårt att ställa in skärpa. Men det var förr och sedan många år tillbaka har jag en Epson Perfection V750. Jag skannar 6x6 som är helt plana mef 2400 och 16 bitar. Det blir mycket bra i TIFF som jag bearbetar lite och förvandlar i jpeg. Och så kan jag göra annat, medan skanningen pågår. Småbilddia går också bra, men för småbildsnegativ är ramarna för klenar och inte perfekta.
Innan jag torkar mellanformat i badrummet, duschar jag, så att det finns fukt i rummet som binder damm. Negativen blir helt plana. Jag har också en jordad antistatborste köpt på Photax för eventuell kvarvarande damm. Därefter har jag inget damm på negativen.
 

trax

Aktiv medlem
Har en V600, den måste vara 10år gammal nu. Nu har jag inte fotat analogt på ett tag men den gör jobbet till belåtenhet för mellanformat men inte mer, småbild duger den inte till . Har för mig att det inte var värt att gå upp till V800. Tänker att det är jävligt gamla maskiner, har det inte kommit något nytt?
Har även fotat av med macro men instämmer tidigare inlägg, det är inte värt bördan! Skanna är att föredra!
 

cardazio

Aktiv medlem
Har en V600, den måste vara 10år gammal nu. Nu har jag inte fotat analogt på ett tag men den gör jobbet till belåtenhet för mellanformat men inte mer, småbild duger den inte till . Har för mig att det inte var värt att gå upp till V800. Tänker att det är jävligt gamla maskiner, har det inte kommit något nytt?
Har även fotat av med macro men instämmer tidigare inlägg, det är inte värt bördan! Skanna är att föredra!

Tänker detsamma om v600, men verkar som att de flesta alternativ (riktiga filmscanners) är för dyra. Kanske får sticka förbi makerspace och se om det går att få hjälp med denna nedan (finns även sådana att köpa för ca 1400). Oavsett lösning ska det vara bra passform och repetitivt samt att det ska gå att ställa undan och plocka fram utan att behöva förbereda en halvtimme nu när framkallningen går så smidigt (lab box).

 

Thomas Hedrén

Aktiv medlem
Jag har använt mig av Reflecta MF5000 och programvaran VueScan för 6x6 negativ (Hasselblad). Går utmärkt för all 120-film - även t ex 6x7 eller 6x9. VueScan plockar ut mycket mer ur hårdvaran än medföljande programvara. Du kan ju styra både ljusstyrka, kontrast mm innan scanningen och efterarbetet blir så mycket lättare.
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag har använt mig av Reflecta MF5000 och programvaran VueScan för 6x6 negativ (Hasselblad). Går utmärkt för all 120-film - även t ex 6x7 eller 6x9. VueScan plockar ut mycket mer ur hårdvaran än medföljande programvara. Du kan ju styra både ljusstyrka, kontrast mm innan scanningen och efterarbetet blir så mycket lättare.
Tyvärr ligger det en bra bit över budgeten. Ska troligen köpa mig en filmhållare och ett ljusbord så länge och köpa något riktigt senare när jag ramlar över ett bra alternativ. Förvånas över att utbudet är så dåligt för 120 film.
 

cardazio

Aktiv medlem
Diskuterade detta med en kille som hade en Epsonscanner och det blir därför ett ljusbord https://www.ebay.com/itm/164467443464 och en Digitaliza scanning mask (https://www.brunosbildverkstad.se/p/film-81/lomography/digitaliza-120-film-scanning-mask.html) till att börja med.

Enda som kvarstår är att kunna placera kameran precis rakt över negativet - ska kika vidare på vettig lösning där. Likt denna fast för 6x7 - kanske får bygga något själv: https://www.ebay.com/itm/Leitz-Leica-Belun-Elmar-Camera-Lens-1-1-Repro-Stand/143679544917?hash=item2173f7de55:g:Rn0AAOSw1qtfMZ9h


Blev detta stativet till slut pga snabbplattan.
 
Senast ändrad:

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag har Digitaliza för 120, kör den i min Epson V850. Blir väl inte helt plant, men något bättre. Och den maskar ljuset runt om till viss del.
 

vifra

Aktiv medlem
Hasselblad X1 har jag använt i c:a 10 års tid. Den klarar filmformat upp till 4x5". När jag började fotografera lite med storformat sålde jag min Nikon Coolscan 9000 och investerade(?) i en X1:a. Den är relativt snabb och skannar alla filmer i en båge, som gör att dom håller sig plana.
Det finns numera två aber med den. Den är dyr och värst av allt är att Hasselblad inte uppgradrerar programmet Flexscan till 64 bit. Det innebär att man måste ha en dedikerad dator till skannern eftersom datorerna går mot ren 64-bit teknologi och inte kan köra 32-bitars program.

Hasselblad tillverkar inte längre skannrarna. Kan man hitta en begagnad till vettigt pris så är det en ypperlig skanner.
 
Senast ändrad:

Stellann

Aktiv medlem
P1013166-instagram.jpgP1012607-positive-instagram.jpg

Negative Lab Pro

Han har guider och många andra you tubers visar hur man gör med ljusbord, stativ, filmhållare och macrokamera.

Överst en 35 mm Tmax 100 och Nedre är en 6x6 Porta 400.

Mycket snabbare än scanner.
 
ANNONS