Annons

Filmsimuleringseffekter på papper genom att inte ändra något alls

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan man på förhand dra några slutsatser om hur Fujifilms filmsimuleringar från min Fujifilm X-E2 kan bli på papperskopior när jag beställer från det ena eller det andra stället (Crimson, Myfujifilm etc)? Finns det något ställe som liksom garanterar att man återger vissa kameratillverkares färger på bästa möjliga sätt?

Jag förstår att man måste kalibrera sin skärm, att man måste förstå det här med färgprofiler och annat om man håller på och bearbetar bilderna själv på datorn hemma, och särskilt då om man utgår från RAW-filer. Jag har pulat och bråkat med det i rätt många år nu, med Spyder 5 Pro och annat.

Nu har jag tröttnat på det, och tänkt att jag skulle försöka ta mig igenom den här sommaren med min Fujifilm X-E2 genom att helt enkelt bara använda de JPEG-bilder som kommer direkt ur kameran, och faktiskt kasta bort de bilder som inte blir bra. Varför sitta och försöka rädda enstaka underexponerade bilder, när summan efter en sommar ändå uppgår till över tusen bilder, tänker jag.

I och med att göra så har jag liksom trott att det skulle bli väldigt enkelt att gå från digital bild till papperskopia från ett bra labb. Jag har tänkt att det säkert finns något slags standard för hur typiska JPEG:s från Nikon, Canon och Fujifilm renderas på papper från den och den leverantören. Lite som det var på den gamla analoga tiden.

Men, när jag frågade om detta i Crimsons brevlåda för teknisk support, fick jag det här svaret:
"Det där kan vi inte svara på hur just dina bildfiler blir när du framkallar. Vi har inga profiler som du kan skicka med. Du får göra testkopior på den tjänst du önskar för att få en hum hur de blir när du väljer "rör inte min bild"".

Enligt ovanstående låter det ju som om jag är "on my own" när det gäller att få "korrekt" utseende i alla fall, trots att jag väljer att inte meckla med mina bilder överhuvudtaget. Jag behöver inte meckla med bilderna i datorn, men jag måste meckla genom att beställa bilder från olika leverantörer, okulärbesiktiga dem, och sedan själv (jag amatör) avgöra vad som är bäst. Detta trots att Fujifilms FoU-avdelning har jobbat stenhårt med att luska ut hur deras algoritmer i kamera-firmware ska jobba för att återge en särskild look.

Finns det verkligen inget sätt att liksom överlåta det här med korrekt färgåtergivning längs hela kedjan, från Fujifilms anställda färgforskare ända fram till papperskopian som kommer i brevlådan?

Hälsningar,
Fredrik Israelsson
 

rronnbac

Aktiv medlem
Problemet här är att du utgår från en lite bakvänd uppfattning om hur det funkar.

En bildfil har pixlar som representeras av ett RGB-värde, DVS hur mkt rött, blått och grönt varje pixel har.

Det spelar absolut ingen roll vilken kamera som har skapat den kombinationen.

RGB är dock en enhetsberoende fäegmodell, vilket betyder att ett givet RGB-värde kommer att återges på olika vis på olika enheter.

För att ta kontroll över det har filerna uöver RGB-värdena (i regel) en ICC-profil som talar om vad värdena rent faktiskt betyder.

Det innebär att i samma ögonblick som du från din dator skickar en bildfil så har du redan angivit gur bilden ska se ut.

Alla moderna lab har utrustning som tolkar det korrekt.

Om du inte får önskat resultat så beror det då på att du har en egen utrustning som inte är kalibrerad, så att du misstolkar hur bilden "ska" se ut, och därför tror att resultat som kommer ut från labbet avviker.

Visst, det finns inget som i teorin säger att labbet har korrekt utrustning, men i praktiken har varje kvalitetslabb just det.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Crimson erbjuder ICC-profiler för några av deras produkter som du kan använda för soft proofing i exempelvis Lightroom så du kan få ett hum om hur din bild kommer att bete sig på just det papperet/produkten.
 
Tack för era engagerade svar, men jag vet liksom redan allt det där.

I mitt tankeexperiment har jag aldrig för avsikt att först kolla på bilden på min skärm. Jag tänker bara att jag till exempel köper en helt ny X-Pro 3, packar upp den, och ställer in den på Astia, utan att göra några som helst andra ändringar. Jag viker till och med skärmen på baksidan så att den bara visar den där imitationen av en filmförpacknings kortsida.
Därefter tar jag en bild som jag skickar direkt till ett kvalitetslabb.
Kan jag då förvänta mig att papperskopian från labbet ser ut så som tillverkaren av kameran har tänkt sig att en papperskopia baserad på just den valda filmsimuleringen ska se ut?

Det har alltså inget att göra med hur _jag_ vill att den ska se ut, utan om huruvida kameratillverkarens intentioner bibehålls ända ut i papperet.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Om du frågar leverantören av utskrifterna om vilken maskin HiTi, DPN, Citizen - om det är enklare fotoprinters samt eventuell papper de använder så brukar det gå att hämta hem ICC-profiler för dem från tillverkarna eller återförsäljarna av skrivarna.
 

atotowi

Aktiv medlem
Tack för era engagerade svar, men jag vet liksom redan allt det där.

I mitt tankeexperiment har jag aldrig för avsikt att först kolla på bilden på min skärm. Jag tänker bara att jag till exempel köper en helt ny X-Pro 3, packar upp den, och ställer in den på Astia, utan att göra några som helst andra ändringar. Jag viker till och med skärmen på baksidan så att den bara visar den där imitationen av en filmförpacknings kortsida.
Därefter tar jag en bild som jag skickar direkt till ett kvalitetslabb.
Kan jag då förvänta mig att papperskopian från labbet ser ut så som tillverkaren av kameran har tänkt sig att en papperskopia baserad på just den valda filmsimuleringen ska se ut?

Det har alltså inget att göra med hur _jag_ vill att den ska se ut, utan om huruvida kameratillverkarens intentioner bibehålls ända ut i papperet.
Det funkar nog ganska bra. Fuji har erkänt bra jpg rätt ur kameran. Så om de bakar in profilen så att labbet vet hur de ska tolka färgen rätt så borde det bli rätt bra på en gång. Sen kan det finnas vissa nyanser som inte blir helt lika beroende på att de inte får plats i papprets/bläckets profil.
Sen så blir det inte bättre än vad Fujis "ingenjörer" klarat av dvs det finns väl alltid visst utrymme för fel. Men de borde då vara lika fel på jpg-bilden om du får för dig att granska dom.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Kan man på förhand dra några slutsatser om hur Fujifilms filmsimuleringar från min Fujifilm X-E2 kan bli på papperskopior när jag beställer från det ena eller det andra stället (Crimson, Myfujifilm etc)? Finns det något ställe som liksom garanterar att man återger vissa kameratillverkares färger på bästa möjliga sätt?

Jag förstår att man måste kalibrera sin skärm, att man måste förstå det här med färgprofiler och annat om man håller på och bearbetar bilderna själv på datorn hemma, och särskilt då om man utgår från RAW-filer. Jag har pulat och bråkat med det i rätt många år nu, med Spyder 5 Pro och annat.

Nu har jag tröttnat på det, och tänkt att jag skulle försöka ta mig igenom den här sommaren med min Fujifilm X-E2 genom att helt enkelt bara använda de JPEG-bilder som kommer direkt ur kameran, och faktiskt kasta bort de bilder som inte blir bra. Varför sitta och försöka rädda enstaka underexponerade bilder, när summan efter en sommar ändå uppgår till över tusen bilder, tänker jag.

I och med att göra så har jag liksom trott att det skulle bli väldigt enkelt att gå från digital bild till papperskopia från ett bra labb. Jag har tänkt att det säkert finns något slags standard för hur typiska JPEG:s från Nikon, Canon och Fujifilm renderas på papper från den och den leverantören. Lite som det var på den gamla analoga tiden.

Men, när jag frågade om detta i Crimsons brevlåda för teknisk support, fick jag det här svaret:
"Det där kan vi inte svara på hur just dina bildfiler blir när du framkallar. Vi har inga profiler som du kan skicka med. Du får göra testkopior på den tjänst du önskar för att få en hum hur de blir när du väljer "rör inte min bild"".

Enligt ovanstående låter det ju som om jag är "on my own" när det gäller att få "korrekt" utseende i alla fall, trots att jag väljer att inte meckla med mina bilder överhuvudtaget. Jag behöver inte meckla med bilderna i datorn, men jag måste meckla genom att beställa bilder från olika leverantörer, okulärbesiktiga dem, och sedan själv (jag amatör) avgöra vad som är bäst. Detta trots att Fujifilms FoU-avdelning har jobbat stenhårt med att luska ut hur deras algoritmer i kamera-firmware ska jobba för att återge en särskild look.

Finns det verkligen inget sätt att liksom överlåta det här med korrekt färgåtergivning längs hela kedjan, från Fujifilms anställda färgforskare ända fram till papperskopian som kommer i brevlådan?

Hälsningar,
Fredrik Israelsson
Hej, jag har Xe2 bl a och med alla mina Fuji har jag har tagit kanske en annan väg
- skrotat att lära mig raw-editering
- kör enbart jpeg, har 3 olika simuleringar alltid, kan med hög ISO och +2 i
kontraster få till bra känsla av pressad analog s/v
- i värsta fall tar jag och lyfter ljus i Win fotovisaren
- skriver ut 10*15 eller A4 på min Canon 7200, som för en 700-hundring ger
fullvärdigt resultat för att sätta upp på vägg. Kan stå månader utan att ge
problem vid start.

Hur det blir med utskrift av proffs, kvarstår att prova.

Oavsett så anser jag Fuji's jpeg är löjligt bra och arbetsbesparande; dessutom är de för vissa objektiv korrigerade för det som inte objektivkonstruktionen fixar - kan ju göras i en raw-editor men varför jobba?

-J!
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag ska inte vara allt för tjatig :) men det är ändå så att en pixel bara kan ha ett visst RGB-värde och antingen kan målenheten (skrivaren med ett visst bläck och ett visst papper) återge den färgen eller så kan den det inte.

Det enda en filmsimulering gör är att i kameran skifta RGB-värdena åt det ena eller andra hållet.

En pixel är en pixel oavsett ursprung.

Vad som ÄR en relevant fråga är om det finns vissa kombinationer av bläck och papper som bättre kan återge vissa nyanser, och absolut att det är skillnad, och det är därför t.ex. Crimson har profiler som man kan använda för förhandsgranskning.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hej, jag har Xe2 bl a och med alla mina Fuji har jag har tagit kanske en annan väg
- skrotat att lära mig raw-editering
- kör enbart jpeg, har 3 olika simuleringar alltid, kan med hög ISO och +2 i
kontraster få till bra känsla av pressad analog s/v
- i värsta fall tar jag och lyfter ljus i Win fotovisaren
- skriver ut 10*15 eller A4 på min Canon 7200, som för en 700-hundring ger
fullvärdigt resultat för att sätta upp på vägg. Kan stå månader utan att ge
problem vid start.

Hur det blir med utskrift av proffs, kvarstår att prova.

Oavsett så anser jag Fuji's jpeg är löjligt bra och arbetsbesparande; dessutom är de för vissa objektiv korrigerade för det som inte objektivkonstruktionen fixar - kan ju göras i en raw-editor men varför jobba?

-J!
Tips för jpg-fotografering:
Använd samma teknik som filmare gör när de inte filmar i RAW - prova ut en bra iställning i kameran med låg kontrast och relativt låg färgmättnad Filmare använder kamerainställning med väldigt låg kontrast och färgmättnad). I efterhand kan du alltid höja kontrasten och mättnaden från en jpg men det är svårare att t.ex. sänka högdagrar som är nästan eller helt utfrätta eller lågdagrar som är mer eller mindre igensotade.

Själv använder jag 2 olika inställningar för jpg (som jag testat ut). Ett för soligt väder med höga kontraster och ett för mulet väder med lägre kontraster. Dock är det inte så ofta jag kör jpg men jag är förvånad varje gång som min Olympus faktiskt lyckats prestera så bra med jpg direkt ur kameran. En sak som jag tycker är viktig är att INTE ställe skärpan för högt eftersom det går så snabbt att justera i efterhand om man slipper de jpg-typiska skärpeartefakterna som man får t.ex. vid föremål mot en himmel (som det ofta blir när skärpan är ställd för högt). -1 (minus ett) brukar fungera på de flesta kameror (i alla fall de som jag använt).

Lycka till!
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Tack för era engagerade svar, men jag vet liksom redan allt det där.

I mitt tankeexperiment har jag aldrig för avsikt att först kolla på bilden på min skärm. Jag tänker bara att jag till exempel köper en helt ny X-Pro 3, packar upp den, och ställer in den på Astia, utan att göra några som helst andra ändringar. Jag viker till och med skärmen på baksidan så att den bara visar den där imitationen av en filmförpacknings kortsida.
Därefter tar jag en bild som jag skickar direkt till ett kvalitetslabb.
Kan jag då förvänta mig att papperskopian från labbet ser ut så som tillverkaren av kameran har tänkt sig att en papperskopia baserad på just den valda filmsimuleringen ska se ut?

Det har alltså inget att göra med hur _jag_ vill att den ska se ut, utan om huruvida kameratillverkarens intentioner bibehålls ända ut i papperet.
Jag tror svaret är "nja", förstår vad du frågar men kombinationen skrivare+papper är aldrig neutral eller hur man ska säga och skrivaren jobbar i en annan färgrymd än din bild. Men det bör inte avvika speciellt mycket från hur det var tänkt.
Däremot tror jag, killgissningsvarning här, att simuleringarna i kameran är gjorda för att visas just digitalt i första hand.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kan man på förhand dra några slutsatser om hur Fujifilms filmsimuleringar från min Fujifilm X-E2 kan bli på papperskopior när jag beställer från det ena eller det andra stället (Crimson, Myfujifilm etc)? Finns det något ställe som liksom garanterar att man återger vissa kameratillverkares färger på bästa möjliga sätt?

Jag förstår att man måste kalibrera sin skärm, att man måste förstå det här med färgprofiler och annat om man håller på och bearbetar bilderna själv på datorn hemma, och särskilt då om man utgår från RAW-filer. Jag har pulat och bråkat med det i rätt många år nu, med Spyder 5 Pro och annat.

Nu har jag tröttnat på det, och tänkt att jag skulle försöka ta mig igenom den här sommaren med min Fujifilm X-E2 genom att helt enkelt bara använda de JPEG-bilder som kommer direkt ur kameran, och faktiskt kasta bort de bilder som inte blir bra. Varför sitta och försöka rädda enstaka underexponerade bilder, när summan efter en sommar ändå uppgår till över tusen bilder, tänker jag.

I och med att göra så har jag liksom trott att det skulle bli väldigt enkelt att gå från digital bild till papperskopia från ett bra labb. Jag har tänkt att det säkert finns något slags standard för hur typiska JPEG:s från Nikon, Canon och Fujifilm renderas på papper från den och den leverantören. Lite som det var på den gamla analoga tiden.

Men, när jag frågade om detta i Crimsons brevlåda för teknisk support, fick jag det här svaret:
"Det där kan vi inte svara på hur just dina bildfiler blir när du framkallar. Vi har inga profiler som du kan skicka med. Du får göra testkopior på den tjänst du önskar för att få en hum hur de blir när du väljer "rör inte min bild"".

Enligt ovanstående låter det ju som om jag är "on my own" när det gäller att få "korrekt" utseende i alla fall, trots att jag väljer att inte meckla med mina bilder överhuvudtaget. Jag behöver inte meckla med bilderna i datorn, men jag måste meckla genom att beställa bilder från olika leverantörer, okulärbesiktiga dem, och sedan själv (jag amatör) avgöra vad som är bäst. Detta trots att Fujifilms FoU-avdelning har jobbat stenhårt med att luska ut hur deras algoritmer i kamera-firmware ska jobba för att återge en särskild look.

Finns det verkligen inget sätt att liksom överlåta det här med korrekt färgåtergivning längs hela kedjan, från Fujifilms anställda färgforskare ända fram till papperskopian som kommer i brevlådan?

Hälsningar,
Fredrik Israelsson
Mitt tips är att prova i verkligheten.
Ta ”en rulle” med kameran och skicka till några labb.
Välj sedan i framtiden det av labben som gjorde snyggast kopior åt dig.
Lite då och då gör du om experimentet och skickar samma rulle till flera labb för utvärdering.

Det är ju så fiffigt med digitalt att du alltid sitter kvar med det orörda originalet.
 
ANNONS