Annons

Filmval vid digitalfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Brummelisa skrev:
Nu svarar jag lite på min fråga själv, men borde man egentligen inte bara kunna göra en kurva i PS som efterliknar den filmen man vill ha (tex tri-x)?
Det når väl bara halva vägen? Kontrasterna kan du nog fixa den vägen, men kornet behöver nog tas fram på något annat sätt gissar jag?

alcedo [E.F.S] skrev:
Det når väl bara halva vägen? Kontrasterna kan du nog fixa den vägen, men kornet behöver nog tas fram på något annat sätt gissar jag?

Man borde ju kunna skanna in ett negativ så man har kornet och sen göra ett mönster av det som man lägger över hela bilden?

/ Marcus

En kombination av Grain Surgery och B/W Pro fixar detta... Den ena ger tonomfånget och den andra kornet...

Tack sa mycket for alla bra svar!
Man kan val lagga pa filmgrain under som noisefilter i photoshop, och trixa lite med levels kanske for att efterlikna filmer.

Basta ar nog att stalla in vitbalans och sa nar man fotoar, och gora korrigeringar bara nar det behovs i ps. Later vettigt med olika omraden att stalla in med Nikon..

Jag lekte med PS Elements Grain-filter i den här bilden, och det blev ju inte alls så dumt. Ibland så har jag saknat känslan av en riktigt grovkorning film så det här var en kul effekt som man nog kan ha nytta av.
(Bilden tagen med en Canon 10D samt 17-40mm)

Bilagor

• 194_9466-bwsmall.jpg
    194_9466-bwsmall.jpg
    45.6 KB · Visningar: 99
Maxell skrev:
Jag lekte med PS Elements Grain-filter i den här bilden, och det blev ju inte alls så dumt. Ibland så har jag saknat känslan av en riktigt grovkorning film så det här var en kul effekt som man nog kan ha nytta av.
(Bilden tagen med en Canon 10D samt 17-40mm)

Kryssa i monokrom. Så ser det ännu bättre ut.

Lägg på bruset före du gör konverteringen till Svart Vitt, eller gå in i Channel Mixer och fixa till monokrom ännu en gång. Färgbrus i en svart vit bild är lite.... malplacerat så att säga.

Damocles skrev:
Lägg på bruset före du gör konverteringen till Svart Vitt, eller gå in i Channel Mixer och fixa till monokrom ännu en gång. Färgbrus i en svart vit bild är lite.... malplacerat så att säga.
Jag ägnar mig inte åt något finlir och har bara Elements-versionen, men här är en version som kanske är något bättre.
Det här gav mersmak och ska nog nyttjas lite mer. Jätterbra tips - tackar.

Bilagor

• 194_9466-bwsmall2.jpg
    194_9466-bwsmall2.jpg
    45.6 KB · Visningar: 59
ANNONS
Götaplatsens Foto