Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter + 500mm = illa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anarkaplupp

Aktiv medlem
Halloj
Har just köpt ett 500/5,6 till min Mamiya M645. Hörde någonstans att man INTE ska använda filter till så här lång optik, inte ens UV. Det skulle tydligen sabba hela bilden... eller något. Stämmer detta?

Må solen skina på dina stigar

Niklas

Länk till objektivet

Mitt förslag är att du testar själv.

Folk har en ful tendens att ta saker ur sitt sammanhang och sedan förstora upp dem.

Det här ryktet kom kanske från en "jag testade att ha 8 filter på mitt teleobjektiv och bilden blev helt dålig för att jag inte hade stativ"-kommentar.

*skrattar* Ja, det vet jag ju inte förstås. Fast det är en rejäl diameter på linsen så lägga ut några hundra spänn på en lins jag kanske inte kan använda sedan känns ju inte så lockande.

Men det kanske är ända lösningen...

105mm filter? Det blir svårt att hitta.

Ta någon 77:a eller något och håll den framför objektivet (för att få filtret plant kan du ha en stor glasskiva mellan objektivet och filtret, typ).

Eller något.

ANNONS
Götaplatsens Foto