Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Filter B+W 486 UV IR CUT MRC, vad är det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har köpt ett Voigtländer Color-Skopar 21mm F4 som anlände idag. Med i köpet var ovanstående filter som jag inte vet så mycket om. Vad används det för? kan det ersätta ett vanligt UV-filter? Några nackdelar (förutom de som somliga hävdar om filter i största allmänhet)?

Kan vara värt att notera att oavsett hur bra filtret är blir bildresultaten nästan alltid bättre helt utan filter, men det kan vara bra att ha som skydd i vissa miljöer.

Det är inte bara ett UV-filter, det är ett IR-filter också.
Jag skulle inte använda det på en DSLR, dels eftersom sensorn i det flesta fall redan har ett inbyggt IR-filter, dels för att ljusmätaren och AF-sensorn (som inte har något IR-filter) kan bli förvirrade ifall man klipper bort IR-spektrumet för dem.

Glömde att inledningsvis skriva att Voigtländerobjektivet, som är helt manuellt, skall användas på i första hand en Sony a7R och i andra hand på en Sony NEX 7.

Tack i alla fall för alla svar. Jag får prova mig fram lite och se hur det fungerar. Jag har ett vanligt B+W UV-filter på ingång så jag skall jämföra när jag har båda i min hand.

ANNONS
Götaplatsens Foto