Foto-Rickard
Aktiv medlem
Nu ska jag köpa kamerautrustning och har läst lite på om filter i detta forum bla. och det verkar som om det finns både positivt och negativt med ett UV filter framför gluggen. Dessutom verkar det vara skillnad från filter till filter.
Jag funderar på att lägga till ett "Hoya UV 67mm HMC Super" filter då jag beställer mitt Sigma 18-50/2.8 som var det dyraste filtret av de som var listat under Tillbehör till gluggen. Ja, jag vet att det inte behöver betyda att det är det bästa om det är dyrast men Hoya verkar vara känt och bra...?
Blir det verkligen sämre bildkvalitet i vissa situationer med UV filter?
Det är ju bra att ha som en billig "försäkring" om man repar linsen på gluggen, men inte vill jag riskera att bilderna blir av sämre kvalitet med filtret.
Hjälp mig, är jag helt ute och cyklar eller!?
Jag funderar på att lägga till ett "Hoya UV 67mm HMC Super" filter då jag beställer mitt Sigma 18-50/2.8 som var det dyraste filtret av de som var listat under Tillbehör till gluggen. Ja, jag vet att det inte behöver betyda att det är det bästa om det är dyrast men Hoya verkar vara känt och bra...?
Blir det verkligen sämre bildkvalitet i vissa situationer med UV filter?
Det är ju bra att ha som en billig "försäkring" om man repar linsen på gluggen, men inte vill jag riskera att bilderna blir av sämre kvalitet med filtret.
Hjälp mig, är jag helt ute och cyklar eller!?