Annons

filter/film

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Här kommer jag med mina frågor igen, känner mig otroligt dum & korkad, men frågar man inget får man inget veta.

Ok, filter? jag är inne på att köpa ett polarisationfilter, hur fungerar det egentligen?, ser man "färgändringarna" i kameran?

Och sen, håller filmen bättre om man har den i kylskåpet?

MVH
Lina
 

Jöörgen

Guest
Du har så rätt i allt det du säger.

Det som man kan tillägga är att filmen håller ännu längre i frysen men då kan det vara fiffigt att tina filmen i kylen innan man använder den (med tanke på kondensen).

Det är kanske inte värt besväret att kyla/frysa ''konsumentfilm'' eftersom den åldras förhållandevis långsamt men det beror givetvis på omständigheterna.
 

Jeppe

Aktiv medlem
En liten sak till..om man fryser filmen så blir den rätt skör också, så om man tar ut den ur frysen så gäller bara inte kondensen utan även att den kan gå sönder om man laddar den för snabbt i kameran. (matningsrutorna)..
Men tar man upp och lägger i kylen 2 dagar innan så är det ju inga problem. Brukar ha 10 i kylen och när det är 5 kvar så tar jag fram 5 nya ur frysen. (jo frugan klagar över att köttfärsen inte får plats) ;)

När det gäller filter så, ja du ser förändringen i sökaren, förutom UV eller skylight då förstås...
 

Jeppe

Aktiv medlem
Glömde säga det att med polfilter så vrider du filtret för ökad eller minskad effekt. När det gäller himmlen så ska man rikta kameran 90 grader från solen för bästa effekt. När det gäller reflexer i vatten så är 30 garder från den reflekterande ytan som ska ge bäst resultat. Sen är det bara att vrida på polfiltret och se. Tänk på att det ska vara ett cirkulärt polfilter till din EOS 300 och då 58mm till ditt.......28-90.
 

michajlof

Aktiv medlem
Ett polarisationsfilter gör t.ex himlen blåare vilket gör att målnen sticker ut mer i bilden. Förhindrar också reflektioner vilket kan vara nödvändigt när man fotar ut genom fönster eller vatten.

Observera att filtret inte förändrar i alla vinklar. T.ex, himlens färgmättnad ändras inte om du fotograferar rakt emot eller rakt ifrån solen.

En viss ljusförlust får man dock räkna med.
 
ANNONS