Annons

Filter igen ?

Produkter
(logga in för att koppla)

jharmala

Avslutat medlemskap
Har varit inne och läst på trådarna om filter, men inte hittat något konkret till mina funderinarnar.

Åker till Italien i sommar bl.a. Venedig, jag kommer naturligtvis att ha med mig kameran och på den kommer mitt Nikkor 50 mm objektiv att sitta (28-135 lämnar hemma). Hoppeligen kommer solen att lysa starkt om dagen när jag ska ta bilder av omgivningarna.

Vilket/vilka filter ska jag nu skaffa inför resan ? Jag har redan ett Hoya POL-CIR HMR.

Har titta på Hoyas ND gråfilter, men också letat efter avtonade gråfilter för landskapsbilderna.

Kan någon ge konkreta råd och modell på några bra alternativ ?

Jag kommer att köra med färg negativ, Fujis REALA 100 i lådan.

Tacksam för svar
Jörgen

Man kan bli hispig av att testa en massa filter.Njut av tillvaron och kör med ditt polfilter,om det är enbart färgfilm du ska köra med.

När det gäller filter är det två jag använt (och fortfarande använder) mycket: polarisation och avtonat gråfilter. Om jag haft ett vanligt grått filter (inte tonat) kanske jag skulle använt detta också, men inte särskilt ofta.
Sedan skulle jag ibland velat ha filter för att kunna rätta till färgerna när jag använt min diafilm innomhus. Om du kommer att behöva ett/flera sådana filter kan bara du själv svara på, har för mig att om man använder negativ film är det inte så kinkigt som med dia.

När det gäller tonat gråfilter tycker jag att de som man skruvar på objektivet verkar smått fåniga. Kankse de har någon kvalité som jag inte tänkt på, men jag ser en tydlig begränsning i att du inte kan påverka vilka delar av bilden som filtret verkar på. Jag har Cokins filterhållare och tillhörande kvadratiska filter och kan skjuta filtret upp och ner i hållaren så jag får övergången där jag vill ha den.

Cokin filter är ju att föredra, passar till alla gluggar med adaptrar. I hårt dagsljus kan det vara bra med ett mycket svagt softfilter. I övrigt gillar jag avtonat gråfilter, polfilter och filter för färgkorrigering. Jag anser att filter bör användas med stor försiktighet, men de är mycket användbara, speciellt för nyansrik diafilm.

/Staffan

Tack ska ni ha !

Tack för er vägledning, jag beställde nyss Cokins 120:a samt en hållare med mellanringar till båda objektiven.

Jag var på väg att köpa från Sverige denna gång, men ICKE, bara frakten var nästan dubbelt dyrare från Umeå än från Tyskland ???

Passade också på att beställa ett vattenpass att fästa i bixtskon, kanske jag får mina naturbilder mera i våg.

Jörgen

ANNONS
Götaplatsens Foto