Annons

Filter till äldre mellanformatare?

Produkter
(logga in för att koppla)

polarhund

Aktiv medlem
Efter att ha googlat efter info om passande filter till mitt nyförvärv, en Franka Solida II med en Ennagon 1:3.5 75mm, och inte funnit vad jag sökt efter så provar jag nu här. Dom flesta verkar ju trots allt förr eller senare få ett bra svar av någon kunnig här på FS.

Finns det någon där ute som vet vad för typ av filter som passar på dessa äldre mellanformatare? Jag antar att det rör sig om nått som "träs över" eftersom dom saknar filtergängor. Eller kan det vara så illa att det inte finns filter att använda till dom? Hur som hellst så är jag ute efter färgfilter gult, rött och grönt, kanske någon rent av vet var det går att få tag på dylika filter?

/Jesper

Hej Jesper! Enligt de uppgifter jag har, skall det vara ett filter med storleken 32mm av "träpå"-typ. Alltså ingen skruvgänga. Det är samma storlek som till Agfas Solinar och ett flertal av Zeiss Ikonta och Super Ikontakameror.

Mvh
Janne

Glömda tillägga att jag har köpt mina filter via auktionsställen som eBay och Tradera. Ibland medföljer ett filter när man köper en kamera, som till min Mamiya Six, som jag köpte av en kille från Australien. Han hade köpt kameran ny i Hiroshima alldeles efter kriget.

Hm...Radioaktiv?

I alla fall...fick med både motljusskydd och gulfilter i original.

Mvh
Janne

Hej Janne!

Tackar för infon! En snabb mätning med linjalen över det främre linselementet visar ganska precis 32mm :) Agfa filter 32mm har jag för mig att jag sett på ebay.de så då borde det nog gå relativt lätt att få tag på dessa. Om det dessutom finns filter i samma storlek till vissa av Zeiss Ikonta/Super Ikonta så bör det väll finnas fler filter ute till salu.

/Jesper

Zeiss har 32,5 mm filter. Har nämligen två Super-ikonta bland mina kameror. Vad gäller Agfa vet jag inte, men jag har filter till min Silette och Clack med påsticksfattning och det är inte samma storlek.

För påsticksfilter är det förstås lätt att mäta på objektivet vilken diameter som passar.

Jodå, 32mm är mycket vanligt och man kan hitta dem från flera tillverkare på eBay. Exempelvis Voigtländer, Agfa, B+W, Ceneiplan, Zeiss, Optochrom m.fl.

Zeiss har tyvärr en del laminerade filter, där gelatinet ofta är i dåligt skick. Men alla är inte laminerade.

Man kan även köpa nya påsticksfilter från Heliopan och B+W.

Hej Patric!

Du vet möjligen inte var man kan köpa 32mm påsticksfilter? Kollade på Cyberphoto och Scandinavian Photo's hemsidor och där kunde jag inte hitta dom. Blir det till att beställa från Tyskland eller england kanske?

Mvh Jesper

32 mm påsticksfilter skulle det vara på Zeiss Super Ikonta. Även Nettar använder samma uppsättning. Jag hade fel i mitt tidigare inlägg. Har kollat upp det nu. Ber om ursäkt.

28,5 mm motljusskydd passar på Contaflex och Contina. Där passar även 27 mm gängade filter.

Sedan är det ytterligare en dimension av filter som passar till min tvåögda Zeiss Ikoflex.

polarhund skrev:
Du vet möjligen inte var man kan köpa 32mm påsticksfilter? Kollade på Cyberphoto och Scandinavian Photo's hemsidor och där kunde jag inte hitta dom. Blir det till att beställa från Tyskland eller england kanske?

Ursäkta mitt sena svar!

Tekno Optik är agent för Heliopanfilter i Sverige, och man kan beställa genom dem. Heliopan är tyska filter av högsta klass, och räkna med 300 kr per filter.
http://www.teknooptik.se/foto/filter/

Jag har köpt två påsticksfilter i 37mm från dem som jag är mycket möjd med.

Annars kan du ofta hitta äldre begagnade filter för någon tia styck på tyska eBay. Här t.ex.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7551070236

(om det inte blev en länk, så är auktionsnumret 7551070236)

Även om det står att det bara säljer inom Tyskland, så kan man skriva och fråga säljaren om han/hon går med på att sälja till Sverige.

Tackar för tipset Patric!

Den där auktionen har ju precis vad jag är ute efter. :) Då återstår det bara att se om säljeraren är villig att skicka till Sverige.

/Jesper

Bilagor

• voigtfilter.gif
    voigtfilter.gif
    7.6 KB · Visningar: 123
polarhund skrev:
Den där auktionen har ju precis vad jag är ute efter. :)

Ja det var ju lyckat. :)

Kanske lite svårt att se om det är ett rött eller rödorange dock. Men jag föredrar själv rödorange filter eftersom de inte komprimerar kontrasten för mycket, men ändå tränger igenom dis (ökar skärpan på landskapsbilder) och mörkar ned himlen. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto