Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Filter till Nikon d40 !

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Hej ! skulle vilja ha hjälp med att hitta bra prisvärda filter till min kamera.det gäller UV och polarisationsfilter.Är hoya ett bra märke när det gäller filter ? tack på förhand !

Jag vill bara påpeka att UV-filter är i det närmaste helt meningslöst om du inte har dyra objektiv. Har du bara 18-55 så kostar ett bra filter lika mycket som hela objektivet begagnat, och eftersom det endast fyller en skyddande funktion så anser jag att du kastar pengarna i sjön genom att köpa ett sådant.
Polfilter däremot är kul. Tänk bara på att det blir rätt bökigt att arbeta med om du har 18-55, eftersom frontlinsen roterar vid fokusering. Man får alltså först fokusera och sedan ställa in polfiltret (vilket man gör genom att vrida det för olika effekt).

Tillägg: Jag har ingen koll på vilka polfilter som är bra, men Hoya är säkert utmärkt. Jag köpte mig ett billigt Soligor som dög ganska bra på det Tamron 17-50/2,8 jag hade då.

Har ju alltid objektivlocket på utom vid foto-tillfället så förstår att ett uv-filter är onödigt,men till zoomen (55-200vr) skulle det vara kul med ett pol-filter, men skiljer det mycket mellan olika tillverkare,dom billigare är kanske inget att ha ?

Prisskillnaden på filter har att göra med hur avanserad multicoatingen är, och man bör köpa filter efter hur bra multicoatingen är på objektivet, dvs dyra objektiv = dyra filter och omvänt, i ditt fall duger det med ett i mellan klass, för dom allra billigaste bör man undvika oavsätt priset på gluggen.

Hoya och B+W är toppklass märken, Soligor och Dörr är bra mellanklass märken, och duger fint till dina gluggar.

/kent

Jag har ett gäng hoyafilter som jag är nöjd med. Har även testat ett riktigt billigt polfilter från raynox och det var inte kul. En del bilder blev randiga vilket var väldigt tråkigt då det annars var bra bilder. När det gäller filter brukar man få vad man betalar för.

ANNONS
Götaplatsens Foto