Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter???

Produkter
(logga in för att koppla)

Klingen

Aktiv medlem
Har nyligen köpt en beg. kamerautrustning som förutom hus och objektiv innehöll en massa filter, bla en del färgade. Har nu lite svårt att förstå dess funktion. De är liksom bara färgade på ena halvan, andra halvan är ofärgad. Fick med en grej som man kan skruva på objektivet för att sedan stoppa ner filtrena i. Jag fattar nu inte hur dessa fungerar. Eftersom de är färgade på ena halvan antar jag att man måste vara nog med hur man sätter ner dem, så att gränsen mellan färgat och ofärgat blir lodrät. Elelr tänker jag fel? Nån som kan känna igen grejerna och förstår vad jag menar?

JApp

Antar att filtret är gråfärgat och fyrkantigt, annars glöm mitt svar:

Det är i så fall ett gråfilter som mörkar ner delar av motivet, vanligtvis himlen så att förgrunden framstår i mindre kontrast, dvs den syns och blir inte en siluett.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto