Annons

Fotokonst eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag brukar överexponera +1 eller +2 steg när jag fotograferar med svartvitt. Just nu håller jag på med ett projekt om gammla hus som har kollappsat samt om männsikans spår i naturen. Jag har då testat vid flera tillfällen att överexponera många av bilderna och det blir riktigt schysst, fast frågan är om det är rätt? Jag anser att om ser till det konstnärliga så kan man göra nästan vad som heslt bara det ser häftigt ut.

Det passar verkligen så bra att överexponera också, en del tycker att det ser snyggt ut men andra tycker att jag har missat det hela när jag fotograferat helt enkelt. Så är det. Det är rätt häftigt att överexponera bilderna när man fotar i svartvitt men det är värre med färg förstås, förutom undantaget om man har ett kasst objektiv och ända måste nedblända ett steg, det läste jag i en recension om mitt Sigma objektiv fastän att jag själv inte märkte någon skillnad. Men det är ju klart, det är ju bara vid förstoringar som det gills.

Har man bara 10*15 så är det ju inte så farligt. Jag har börjat jobba mer i svartvitt labb nu både med justeringar i datorn och i det verkliga labbet med bad och skit. Jag gillar och få mina kopior i A4 och sedan kan man beskära dem så att det blir fyrkantiga precis som om man har fotograferat med Hasselblad. Nu kanske ni tycker att jag är skötig men detta är ett forum och då ska man få säga vad man tycker, många kanske tycker att jag är knäpp för att jag kommer med så konstiga idéer när det gäller fotografering men själv tycker jag att det är häftigt. Som sagt, just nu håller jag på mycket med svartvitt.

Men om det finns någon som något tips på hur man kan göra lite häftigare framkallningar i labbet så är jag tacksam för detta. Ni får naturligtvis också säga vad nu tycker om överexoneringar och även underexponeringar om ni tycker det är intressant. Min dröm är att få en sådan där gammal kamera som man ser på teve, om ni har sett på sälskapsresan så har stig helmer en riktigt cool kamera med en sådan där blixt som man skruvar på och. Det hade varit grejer det! Men jag kan inget om sådant så man ska inte säga för mycket, men det blir liksom ett rätt häftigt resultat.

Jag har förresten köpt en ploaroid kamera, så jag kan ta småbilder av sådant som jag gillar på semestern och sedan tar jag bättre bilder med det som jag tycker om mest med den valiga kameran (ja för er som inte känner till det så har jag en canon eos 300v). Men polaroid är rätt kul faktiskt, man vet aldrig riktigt hur det blir och man kan själv inte styra så mycket över det. Jag fick inspiration från en gammal vinyl skiva där artisten hade fotat alla bilder från ett rep med banden med polaroid och det såg så härligt ut!

När jag är klar med alla mina projekt (ja jag ha någ för många på en gång tyvärr) så skall jag ladda upp dem här. Först måste jag bara uppdatera mit medlemskap och skaffa en bra scanner. Just nu är vi uppe i 2880 tecken. Men det skiter jag i. Ja då var vi där med överexponeringen igen, jag tänkte på en grej som jag också fastnade för. Det var det där med väderbiten, en stormig kväll lite halvt överexponerad och halvsuddig så att man bara ser konturerna.

Det hade nog varit mitt drömmotiv, men jag har inte haft turen att hitta ett motiv som passar och vädret har inte varit passande heller annars hade man ju bara kunnat gått ut och öva sig lite så att man verkligen känner sig säker på exponeringen och sedan leta upp ett shysst motiv också. Just nu känner jag att det är mycket prat och liten verkstad men jag har mina funderingar det kan ni lita på.

Om ni orkar läsa hela texten eller fuskat er igenom så kan jag tipsa om att alltid titta på fotokonst som rör det motiv man skall fota. Då får man självklart bäst inspiration, särkilt när det gäller motiv, vinklar exponering och kontraster och så vidare. Jag älskar att titta på andras verk och försöka tyda dem och sedan lär man sig ju hur man kan ta häftiga bilder. Man skall inte skämmas för att härma efter lite grann, det lär man sig mest på. Jag kan sitta nere i bibblan oh bläddra bland alla världens konstiga konst i flera timmar och fundera en massa.

Sedan blir det ändå inget av fotandet ändå, men så skall det ju inte vara. Nej men det var inte så jag menade, det viktiga är att man känner sig säker innan man trycker på avtryckaren, mina generella tips på hur man kan bli säker är att lära sig genom att öva mycket, lära känna sin kamera och beskåda andras konst.

Då har man byggstenarna för att utveckla sig ordentligt. Är det någon annan som har tips på hur man skall göra, eller tycker ni att jag gör rätt som knycker av andra och sedan genomför det själv?? Jag knycker tekniken, exempelvis om någon fotograferar en byggnad i en speciell vinkel, då kan jag själv testa att göra det på en kanske inte likadan men en annan byggnad för att få igenom tekniken ordentligt.

Jag är lite trögtänkt ibland och jag kan behöva en rejäl omgång innan jag fattar. Är ni kvar eller?... Jag ska inte skriva så mycket mer nu, men jag har generella tips och mitt bildgalleri och annan skit hittar ni på min hemsida under min sida.

Fasen också, jag ville ju inte använda detta forumet för att marknadsföra mig. Glöm vad jag skrev innan, gör som ni vill. Jag brukar vara rädd för att tala om för andra vad jag tycker om deras bilder. Men det brukar fungera rätt bra ändå, jag vill inte såra någon eller trycka ner någon.

Själv tycker jag om när andra kritiserar mina bilder för det känns rätt, man för något att tänka på och jag tycker det känns helt rätt för om man låter andra tänka och säga vad de tycker så kan man hela tiden bli bättre. Jag har aldrig gått några fotokurser eller sådant.

Jag har lärt mig allting själv genom att läsa massvis av olika böcker och sedan studerat andras fotokonst och sedan har jag övat och övat själv. Den kameran som jag har nu har jag haft sedan juni månad och jag har nörjat lära känna den nu. Jag vet hur den fungerar så att säg, kan alla funktioner och vet hur det blir med resultatet och vet hur jag skall använda mina objektiv och framförallt vilka objektiv.

TACK SÅ MYCKET FÖR ATT NI TOG ER TID FÖR ATT LÄSA TEXT FRÅN EN TOKIG FOTOGRAF!
***SIST MEN INTE MINST VILL SKICKA MED EN BILD OCKSÅ SÅ FÅR NI NÅGOT ATT TÄNKA PÅ***
 

Bilagor

  • after the storm.jpg
    after the storm.jpg
    54.2 KB · Visningar: 490
Har man bara 10*15 så är det ju inte så farligt. Jag har börjat jobba mer i svartvitt labb nu både med justeringar i datorn och i det verkliga labbet med bad och skit. Jag gillar och få mina kopior i A4 och sedan kan man beskära dem så att det blir fyrkantiga precis som om man har fotograferat med Hasselblad. Nu kanske ni tycker att jag är skötig men detta är ett forum och då ska man få säga vad man tycker, många kanske tycker att jag är knäpp för att jag kommer med så konstiga idéer när det gäller fotografering men själv tycker jag att det är häftigt. Som sagt, just nu håller jag på mycket med svartvitt

Om du vill jobba med ett fyrkantigt format så kan jag rekomendera Rollieflex. Du kan få en i OK skick för inte så mycket pengar på beg. marknaden.

En kul sak att leka med i mörkrummet är olika sorters diffuseringar, som att ta ett ilford filter och smeta vaselin på. Eller att använda en vit strumpbyxa som du håller under linsen

Sedan kam man justera framkallningstid och exponering för att få extremt hårda neg eller mjuka neg.

Finns mycket roligt att leka med men man måste hela tiden fråga sig om det är något som verkligen är användbart och ger bra bilder eller bara något man leker med och därmed slösar material/pengar på.

Polaroid är kul att leka med men filmen är så dyr att det dämpar leklusten ganska rejält (ca 20 kr bild).
 
ANNONS