Annons

Filter

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag ska iväg till Lake District om några veckor. Har köpt ett vidvinkelobjektiv för landskapsfoto mm.
Min fråga gäller filter.
Ska man alltid ha ett UV-filter på som första filter innan Poliseringsfilter alt ND filter

Alt 1 ... UV + Polisarisering
Alt 2 ... Polarisering
Alt 3 ... UV + Polarisring + ND filter

Vattendrag / vattenfall mm
Alt 1 ... UV + ND filter
Alt 2 ... ND filter

Tänkte köpa mig ett ND8 filter

Är det bra eller ska jag satsa på mer ND64 eller?

Har aldrig fotat vatten fall så är öppen för alla tips.

MVh Daniel
 

pdahlen

Aktiv medlem
Strunta i UV. Tycker du ska minst ND32. Hade lägre i starten men det var tvunget att vara ganska mörkt för att få någon användning för filtret. Jag har nu ND32 och ND1000. ND1000 på dagtid och ND32 på kvällarna.
 

Ventures

Aktiv medlem
Ta av uv -filtret när du har andra filter på.
Uv-filter har som sagt ingen annan funktion än som skydd för frontlinsen, vilket kan vara bra, inte minst när man är långt ifrån sina linsrengöringsgrejer. Får man något på filtret som påverkar bilderna kan man skruva av det och fortsätta ta bilder.
Ett avtryck av en solkrämskladdig arm eller så på frontlinsen eller filter kan ge softade bilder, vilket kanske inte är önskvärt.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Polfilter kan vara bra för motiv med vatten, ibland också mot klar himmel.

"Ibland" skriver jag för i kombination med vidvinkel och klarblå himmel blir det ofta, eller alltid, väldigt ojämn blå färg. Detta beror på att polfiltret fungerar egentligen bara när optiska axeln ligger i 90 grader mot solen. Sedan avtar effekten successivt. Eftersom optiska så att säga varierar kraftigt mellan mitten av bilden och kanten blir också vinkel mot solen olika och därmed varierar effekten.

Mot vatten fungerar det däremot bra och tar bort oönskade reflexer i vattenytor. Sådana lär du nog få med en del när du är i Lake District.
 
ANNONS