Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Filter
- Trådstartare arkadia
- Start datum
DanneL
Aktiv medlem
Avtonat gråfilter är väldigt användbart, då är det Cokin eller Lee som används mest. Används för att dämpa kontrasten mellan t.ex himmel och mark i en landskapsbild.
Lee filter
Cokin filter
Cokin online-manual, det finns även en Yahoo-grupp som bara handlar om Cokin filter Cokin filter use
Lee filter
Cokin filter
Cokin online-manual, det finns även en Yahoo-grupp som bara handlar om Cokin filter Cokin filter use
Bjarne
Aktiv medlem
Pol hade du och avtonat grått var redan rekommenderat. Till landskap finns ett tredje filter, som är användbart, varmtonsfilter, t.ex. 81B. Då har du de tre mest använda filtertyperna för landskap. Avtonat gråfilter finns i olika styrkor. Där bör du använda fyrkantiga filter med filterhållare för att kunna placera övergången där det passar i bilden.Övriga filter kan du köra med vanliga runda som skruvas i filtergängan.
Sysslar du med porträtt också, så kan ett softfilter vara bra. Det kan användas för naturfoto också.
Tyvärr kommer jag inte på någon bok som beskriver det här med filter mer ingående. Kolla i bokhandeln och biblioteket, kanske hittar du något. Ibland dyker det upp "filterspecial" i fototidningar, så en välsorterad tidningsbutik kan kanske ge något!
Sysslar du med porträtt också, så kan ett softfilter vara bra. Det kan användas för naturfoto också.
Tyvärr kommer jag inte på någon bok som beskriver det här med filter mer ingående. Kolla i bokhandeln och biblioteket, kanske hittar du något. Ibland dyker det upp "filterspecial" i fototidningar, så en välsorterad tidningsbutik kan kanske ge något!
Claymore
Guest
Cyberphoto är visserligen en butik, men de har rätt bra beskrivningar av vad många av filtren gör i sin lista, illustrerat med bildexempel också. Kolla http://www.cyberphoto.se och klicka på fototillbehör och sedan filter.
Jeppe
Aktiv medlem
Ja men det är helt Grått och avser att förlänga slutartiden med olika steg beroende på filtrets täthet..finss i 2,4,6 och 8 steg har jag för mig.
Det andra är ett sk. avtonat gråfilter. Det är grått längst upp och tonar sedan av mot genomskinligt, som det blir någanstans runt mitten.
Det andra är ett sk. avtonat gråfilter. Det är grått längst upp och tonar sedan av mot genomskinligt, som det blir någanstans runt mitten.
Fredrik H
Aktiv medlem
Lite mer fakta i målet:
John Hedgecoe´s bok heter "Fotografera! Den kompletta handboken" ja, iallafall den jag har, han har säkertskrivit fler.
En bra och informativ,lättläst bok som tar upp nästan allt. Dessutom på svenska.
ISBN nr:91-7886-091-1.
Jag hittade en annan intressant sak när jag letade igenom broschyrhögen från de senaste fotomässorna.
En svensk filter broschyr från Hoya som visar varje filter med bildresultat.
Den fixar man säkert om man ringer till Tura Nord AB 031-45 01 70.
John Hedgecoe´s bok heter "Fotografera! Den kompletta handboken" ja, iallafall den jag har, han har säkertskrivit fler.
En bra och informativ,lättläst bok som tar upp nästan allt. Dessutom på svenska.
ISBN nr:91-7886-091-1.
Jag hittade en annan intressant sak när jag letade igenom broschyrhögen från de senaste fotomässorna.
En svensk filter broschyr från Hoya som visar varje filter med bildresultat.
Den fixar man säkert om man ringer till Tura Nord AB 031-45 01 70.
arkadia
Avslutat medlemskap
FILTER
Hej!!
Jag har beställt brochyren till HAMA-UK men jag tror det finns på svenska också.
annars försök gärna på www.hama.de, eller www.hama.uk eller på www.voxon.se.
Har en trevlig dag.
Cornelia
Hej!!
Jag har beställt brochyren till HAMA-UK men jag tror det finns på svenska också.
annars försök gärna på www.hama.de, eller www.hama.uk eller på www.voxon.se.
Har en trevlig dag.
Cornelia