Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnusss

Aktiv medlem
Om man som jag har tänkt att köpa en ny kamera(digital) vad skall man ha för filter?
Tänkte köpa ett skylightfilter för att först och främst skydda den befintliga linsen..med tanke på att det är ganska dyrt om man skulle lyckas att få någon defekt..eller skall man ha ett annat filter?
När skall man använda filter?såg en helt otrolig exponering som var tagen med ett gråfilter,men det kanske berodde mer på kameran+objektiv som i det här fallet var en analogkamera..och vad filtrerar ett gråfilter?
När skall man använda vad...behövs det överhuvudtaget?

Om du vill använda ett filter för att skydda frontlinsen är ett skylight eller uv-filter bäst.
Ett gråfilter använder du för att dämpa ljusstyrkan på ett visst ställe i bilden. När motivet har väldigt stora kontraster mellan ljust och mörkt kan det bli omöjligt att både exponera det ljusa och det mörka rätt. Ett sådant tillfälle kan vara när du ska fota en landskapsbild på kvällen och himlen e mycket ljusare än förgrunden. Då kan du använda ett gråfiltrer för att dämpa himmelens ljusstyrka så att inte förgrunden blir underexponerad eller himlen överexponerad. Jag har för mig att det finns en del info om gråfilter här på forumet. Du kan kolla Terje Hellesös forum.
Ett gråfilter med alla nödvändiga tillbehör kan vara ganska dyrt. 1000kr får man nog räkna med.

mvh Henke

Ett gråfilter kan ju också användas för att dämpa ljuset över hela bilden, om man t.ex vill ta något med lång slutartid, och det är rätt ljust, så kan man ha det för att minska det inkommande ljuset och ändå få en korrekt exponering.

Sen beror det ju lite på vad du ska ha för gråfilter, det finns ju vanliga cirkulära gråfilter, halvtonade och heltonade, dessa kostar inte på långa vägar 1000:-, snarare några hundralappar.

Nackdelen med ett cirkulärt halvtonat gråfilter är ju att just hälften av filtret är gråtonat, och tar du en bild på en himmel med mark på också, så kan du inte välja hur mkt himmel/land du ska ha med i bilden, det blir 50/50 oavsett.
Vilket begränsar komponeringsmöjligheterna lite.

De filter Bobbo pratar om är förmodligen rektangulära filter, filter som man monterar i en filterhållare, och sedan kan föra justera i höjdled. Detta kostar lite mer. Den vanligaste tror jag är Cockin. Kolla på Scandinavianphoto
klicka här

Du behöver en filterhållare, anpassningsring som har samma filterdiameter som ditt objektiv, och slutligen ett filter.

När det kommer till kritan så kanske du kan glömma allt vad jag precis skrivit, jag har ingen aning om detta passar till en digitalkamera, det borde det väl göra.. men ärligt så har jag ingen aning, någon som kan fylla i? :))

Ett blåtonat filter kanske inte skulle vara så dumt..
jag kör själv med ett sådant när jag fotar inomhus..
Bilderna blir ca 60% klarare i färgerna med det på min dimage 5

Adam

Tack för svaren!
Jag tror jag förstår lite mer nu.
Inspirerande är det oxå..vill ha alla roliga tillbehör nu och gå ut och exprimentera.

Hur blir det när man fotograferar med ett blåfilter utomhus?
/Magnus

Magnusss skrev:
[Tänkte köpa ett skylightfilter för att först och främst skydda den befintliga linsen..med tanke på att det är ganska dyrt om man skulle lyckas att få någon defekt..eller skall man ha ett annat filter?
------

Skylight/UVfilter kan anses som en slags försäkring och som du inte behöver ta av igen.
(mitt 200/2,8 apo kom med ett som minolta själv satt dit med uppmaning att inte avlägsna)
Så fråga dig själv vilket som är dyrast - ett filter för någon 100 lapp eller nytt objektiv.

Utöver detta så är ett bra cirkulärt polfilter som både tar bort reflexer och dämpar, något som du borde ha i din basutrustning.

Kallt.

Jag har ett 80A filter som är det "blåaste" av dom 3.
´Jag har inte testat med blåfiltret ute.
Jag tänkte att jag skulle prova att fotografera snö S/V med det på å se hur det blir.

Adam

Är det stor skilnad på märkerna (förutom priserna)
mellan tex cokin och B&W.
Kan ett skylightfilter heta något annat oxå? hittar ingen cokin skylight..
/Magnus

Jag använder själv Cokin P-serien, det stora formatet. Då vet man att den funkar även på fisheye och tom mellanformat.

UV-filtret i Cokin heter antingen 230 Skylight eller 231 U.V.

Jag använder 80A (020), 80B (021 - min favorit) och 80C (022) svagast. Kan rekommendera dem mycket, det blir en helt annan sak att ta bilder inomhus i befintligt ljus än med blixt. Perfekt för snapshots också, om man har snabb nog film, eftersom man inte stör släkt/vänner hela tiden. 80B lämnar en behaglig varm ton kvar från lampljuset, om man vill visa att man tagit inomhus, s.a.s.

Några varmfilter (037 -- 81EF, 035 -- 81D exempelvis) är att rekommendera för utomhusbilder i denna årstid.

Ska precis skaffa mig ljusrörs-filter också, så att jag kan ta på allmän plats lite mer också. Hoppas det funkar, även om det är lite trickigt spektrum.

-Christian

ANNONS
Götaplatsens Foto