Annons

filter

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
Läser mycket om filter etc. En som inte förstår... :eek:) Jag bor i norrland..och här har vi mycket....vit snö...skall man använda filter för att eleiminera vissa färger och vilket filter rekomenderar ni?
 
På filmtiden så använde man ett UV-filter för att elimínera blåstick i snöbilder om jag minns rätt, men det behövs inte på digitalkameror eftersom det filtret redan sitter inbyggt framför sensorn.

Det du justerar för att få rätt färgbalans på en Digitalkamera är Vitbalansen (färgtemperaturen), antingen direkt i kameran om du kör Jpg, eller i efterhand under editeringen om du kör Raw-format.

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens Foto