Annons

"Filterfack" på Fujimoto G70 förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasdahl

Aktiv medlem
Jag har precis blivit en stolt ägare av en Fujimoto G70 Dichro! Känns grymt spännande och längtar efter att bygget av mitt mörkrum ska börja!

Nu till fråga. Jag har pulat och kollat på alla små ställen men kan verkligne inte klura ut vart jag lägger i kontrast-filter någonstans.

Efter att ha sökt här på forumet verkar det som många har just denna apparat så jag förväntar mig ett svar! Jag bara måste veta!

Vad jag kunnat läsa mig till så har den inget filterfack. Däremot har den både kondensorhuvud och färghuvud. Genom att vända huvudet (eller en del av det) växlar man mellan färg/diffusljus och kondensorljus. Med diffusljushuvudet finns färgfilter inbyggda som kan varieras och användas för kontrastljustering. Detta var en av anledningarna till att jag tvekade att köpa denna modell eftersom jag ville kunna använda variabla papper med kondensorljus. Men det går ju iofs ändå genom att köpa en filtersats som används under optiken. fast jag är inte 100% säker på att det funkar så här med G70, men jag tror det.

Jag har en Fujimoto G70.

När man köper fotopapper följer det med ett tabellblad för olika filterkombinationer. Genom att ställa in olika mängd gult och magenta på apparaten erhålls olika hårdheter.

PerFogelberg skrev:
Jag har en Fujimoto G70.

När man köper fotopapper följer det med ett tabellblad för olika filterkombinationer. Genom att ställa in olika mängd gult och magenta på apparaten erhålls olika hårdheter.

Jag undrar om man kan använda dessa inbyggda filter ihop med kondensorhuvudet på G70, för man vänder väl på huvudet när man byter mellan diffusljus och kondensorljus? I så fall är ju apparaten perfekt då man slipper lösa filter vid kondensorljus.

ANNONS
Götaplatsens Foto