Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filtergängor?

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Vad är det för data på en filtergänga? Att den har ett visst diametermått i mm vet jag, men se'n då? Modul? Stigning? Typ?

Jag har ett objektiv som av någon outgrundlig anledning har en 75 mm "filtergänga" på utsidan, men ingenting på "insidan". I den utvändiga gängan vill jag fästa en hållare för en LED-belysning. Det finns alternativa lösningar, men eftersom gängan finns där, så är det kullimuckigast att använda den - tycker jag.

Vad ska jag be "Nisse" svarva till för "ring"?

Om den sitter på utsidan kan du nog inte räkna med att den följer samma standard för gängstigning och sånt som de vanliga filtergängorna. Är den gängan inte till för motljusskydd tro?
Det bästa är nog att gå till nån som har möjlighet att mäta upp vad det är för gänga. Man använder en mojäng som ser ut ungefär som ett bladmått, där varje blad representerar en viss typ av gänga, och så kollar man vilket av bladen som passar i gängspåren.

Du behöver en sådan från tex Biltema
Gängmätare art nr 18-143 29,90 kr
Men Nisse har säkert en sån om du tar med gluggen till honom.

bildsten skrev:
Du behöver en sådan från tex Biltema
Gängmätare art nr 18-143 29,90 kr
Men Nisse har säkert en sån om du tar med gluggen till honom.
Precis, risken finns ju att den från Biltema inte täcker "hemliga" gängor;-)

OK. Låt oss då formulera frågan exaktare;

Är det någon som vet vad det är för gängbeteckning ( komplett ) på ett filter som är märkt <Minolta AC 1B (Skylight) Japan ø55mm>?

Makten skrev:
Precis, risken finns ju att den från Biltema inte täcker "hemliga" gängor;-)

Jag hittills inte träffat på en gänga som jag inte kunnat bestämma vad det är för något, men den dagen kommer kanske, jag har bara hållit på i 50 år. Med ett skjutmått och en gängstigningsmätare och en lämplig svarv kan du svarva till praktiskt taget allt. Du behöver inte ens en gängstigningsmätare i vissa fall, är gängan tillräckligt lång kan du räkna gängor och mäta dej fram med skjutmåttet.

Japanerna använder metriska gängor tack och lov så det brukar inte vara några problem.

Jag hittade följande information på en fotosida i Ukraina ( av alla ställen ) ø65x0,75. Metriskt gänga enligt andra källor. Nisse skar snyggt och prygligt till en "step"-ring.

Ursäkta om jag bumpar en gammal tråd men denna verkade vara den bästa och mina sökningar har inte gjort mig mer upplyst. Men vet någon vad det är gängstigning på den vanliga filtergängan i gluggarna. Är det lika mellan olika diametrar eller varierar det med diametern också?

bildsten skrev:
Du behöver inte ens en gängstigningsmätare i vissa fall, är gängan tillräckligt lång kan du räkna gängor och mäta dej fram med skjutmåttet.
Fast om du ska vara noga (och rädd om materialet) måste du mäta gängans vinkel också. Skär du en för "vass" gänga i för hårt material kan du dra sönder godset du skruvar på den på.

Jag vet i alla fall vilka stigningar filtergängorna hade vid en tidpunkt tämligen långt tillbaka i tiden (tror knappast att det har ändrats särskilt mycket sedan dess). Jag mätte och kollade ett stort antal olika filter då.

Det förekom två gängstigningar bland filtren - 0,50 och 0,75 mm, samt från ett par tillverkare även bajonettfattningar (bl.a. till Rolleicord/flex minns jag). Det fanns också påsticksfilter, alltså utangängor. 0,75 mm stigning förekom i alla filterdiameter-storlekar, från små och till stora. Det största filter jag hittade med 0,5 mm stigning var ett med (den något udda) diametern av 40,5 mm. För alla filter mindre än detta förekom den stora och den lilla stigningen omväxlande. Dock hade de olika kamera och objektivtillverkare jag kollade inte blandat dessa (det gjorde enbart tredje partsfilter-tillverkarna), utan antingen hade de 0,75 mm hela vägen ända ner till minsta filterdiametern, eller också ändrade de vid en viss diameter till 0,5 mm, och sedan hade alla filter med mindre diameter än denna 0,5 mm stigning. De olika kameratillverkarna hade valt lite olika diametrar där de gick ner till den lilla stigningen (de som gjorde så), vilket är förklaringen till att stigningarna blev blandade i tredjepartstillverkarna filterserier.

Bland de filter jag hade tillgång till att kolla (flera hundra) hittade jag inte i något fall två st med samma diameter men olika stigning. Dock minns jag att detta fanns i filterkatalogerna, men jag har för mig att det bara var för någon enda filterdiameter (vilken dessutom var ganska liten). Minns att jag tänkte - det kommer inte att bli något bekymmer för mig.

Senast ändrad:
Det känns som att på 58, 67 och 77 mm så vågar jag gissa på 0.75 mm stigning alltså :)

Jag lyfter på hatten och tackar nu återstår det bara att komma överens med svarven

ANNONS
Götaplatsens Foto