Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filtersystem till vidvinkelzoomobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder en Sigma 10-20mm till min 400D. Har tidigare använt Cokins "P-Series" för att ta bilder med grågraduerade filter, men P seriernas hållare som jag använder är för liten så när jag använder objektivet på ca 10-12mm så får jag vignettering.

Nu vill jag även kunna använda objektivet till dess lägsta brännvidd och tänkte köpa ett nytt filtersystem, vilka funkar till mitt objektiv (Objektivdiameter 77cm)?

Vet att Cokin X och Z-series funkar, men vilken ska jag välja och vad finns det för andra alternativ? En av dom är ju steget högre än P-series, och det andra är antagligen overkill för min del. Vet att Lee Filter Systems har något system som också skulle funka.

Hjälp!
Anton

Cokin Z-Pro använder 100 mm filter och klarar kraftig vidvinkel utan vinjettering. P-seriens specialhållare P299 klarar enligt min erfarenhet bara ner till c:a 15 mm utan vinjettering på APS-C-hus.

Ett alternativ är att prova att skära bort de yttersta spåren på P-hållaren och bara använda det innersta ( om man nu har en extra hållare att avvara ). Eventuellt t.o.m försöka montera filtret innanför det innersta spåret, men det kräver lite tejp för att filtret ska sitta kvar.

Senast ändrad:
Martin jag visste inte att det fanns något som hette vidvinkelshållare, men det är i alla fall den jag har, jag trodde att det var den vanliga. Hur som helst så blir det vinjettering med den på 10-12mm ungefär.

Lennart, så det är Z-pro jag ska satsa på? Vad är X-pro då? ÄNNU större?

För på cokins hemsida står det att Z-pro bara är rekommenderat på brännvidder från 20mm (på 35mm format), men det klarar ju till och med min hållare? o0

Verkar också som att ND8 inte finns till Z-pro, och det är den jag använder mest :S

Senast ändrad:
Jag använder lee filter o dom har wideangle adaptering som gör att risken för vinjetterig minskar eftersom filtret kommer väldigt nära objektivetslins.
Har för mig att hitech filtren har liknande alternativ.Dito nära globen säljer deras filter.
Ps hitech passar i lees filterhållare.Lee är inte billiga men deras filterhållare är av bra kvalite samt man kan monterar ihop dom som man själv vill så om du tex vill ha plats för 3 filter samt polfilter så monterar du ihop det på det sättet.

antonjonsson skrev:
... så det är Z-pro jag ska satsa på? Vad är X-pro då? ÄNNU större?
...
Verkar också som att ND8 inte finns till Z-pro, och det är den jag använder mest :S
X-Pro är främst avsedd för mellanformat och större. Filtren är 130 mm, men nu blir det dyrt.

ND8 finns till X-Pro och går att skära ner till Z-Pro-storlek.

Ett annat alternativ är att försöka modifiera en standard P-hållare - ta bort all plast som sitter framför den del som monteras i ringen, dvs. bara spara en plan yta. Fäst filtret med små tussar Welcro i hörnen.

P-hållaren klarar, enl. Cokin, ner till 120°, P299 147°, en helt nedskuren P-hållare borde klara 160°. Det stör mig lite att de siffror jag hittar på bildvinkel på Sigma 10-20 bara är 102.4° - 63.8°, så egentligen borde ju inte problemet uppstå ens med en P-hållare, om man ska tro siffrorna.

Någon som kan förklara dessa begrepp för mig ang Sigma 10-20?

Detta är ett DC-objektiv, dvs det är främst avsett för användning med digitala systemkameror med sensor i APS-storlek.

Genom att använda tre linselement av SLD-glas och tre asfäriska linselement ska man ha minimerat en del vanliga optiska störningar, såsom kromatisk aberration.
HSM-motor gör fokuseringen tyst och snabb.

Undrar om det fungerar bra till min Nikon D40...

johnnynu skrev:
Någon som kan förklara dessa begrepp för mig ang Sigma 10-20?

Detta är ett DC-objektiv, dvs det är främst avsett för användning med digitala systemkameror med sensor i APS-storlek.

Genom att använda tre linselement av SLD-glas och tre asfäriska linselement ska man ha minimerat en del vanliga optiska störningar, såsom kromatisk aberration.
HSM-motor gör fokuseringen tyst och snabb.

Undrar om det fungerar bra till min Nikon D40...

DC-objektiv: Passar endast digitala systemkameror med en sensor i APS-C storlek, dvs, den sensorstorlek som används av de flesta digitala systemkameror och mäter 25x16mm och ger upphov till den "brännviddsförlängning" man brukar tala om. Dvs, 10-20mm i APS-C formatet motsvaras av 15-30mm i 35mm-formatet.

Den kommer att fungerar bra med din D40 eftersom den har en inbyggd fokusmotor.

Vad är det för filter som gäller till ett vidvinkel objektiv. Köpa någon speciell filtergänga? Vill ha polfilter och gråtonat filter.

Vill inte hålla på och mecka mer med min P-hållare, den är ganska körd redan så måste ändå köpa nytt :S

Men om man tar två stycken ND4 så borde det väl funka på samma sätt i en Z-pro som en ND8 i en P-hållare?

Och vad ligger domhär priserna på ungefär? Alltså två ND4 + Z-pro hållaren och ringen man sätter i filtergängan?

jonasy skrev:
DC-objektiv: Passar endast digitala systemkameror med en sensor i APS-C storlek, dvs, den sensorstorlek som används av de flesta digitala systemkameror och mäter 25x16mm och ger upphov till den "brännviddsförlängning" man brukar tala om. Dvs, 10-20mm i APS-C formatet motsvaras av 15-30mm i 35mm-formatet.

Den kommer att fungerar bra med din D40 eftersom den har en inbyggd fokusmotor.

Ok. Hur är det med polfilter och gråfilter till ett Sigma 10-20?

Kan det bli problem vid landskapsfotografering?
Är det någon idê att köpa en step-down ring (eller vad det heter) så jag kan använda mina 52mm filter?

Mvh

Senast ändrad:
johnnynu skrev:
Ok. Hur är det med polfilter och gråfilter till ett Sigma 10-20?

Kan det bli problem vid landskapsfotografering?
Är det någon idê att köpa en step-down ring (eller vad det heter) så jag kan använda mina 52mm filter?

Mvh

Cirkulära polfilter är väl inga problem, gå och fråga på vilken fotoaffär som helst så har dom nog en sådan på 77mm. Jag har en sådan från B+W, ett lite bättre märke, men det kostar också lite mer.

Gråfilter som man skruvar direkt på filtergängan har jag ingen erfarenhet av, men köp ett filtersystem från Cokin, det är ett måste vid landskapsfotografering! Kolla cokins hemsida för mer information!

antonjonsson skrev:
Cirkulära polfilter är väl inga problem, gå och fråga på vilken fotoaffär som helst så har dom nog en sådan på 77mm. Jag har en sådan från B+W, ett lite bättre märke, men det kostar också lite mer.

Gråfilter som man skruvar direkt på filtergängan har jag ingen erfarenhet av, men köp ett filtersystem från Cokin, det är ett måste vid landskapsfotografering! Kolla cokins hemsida för mer information!

Ok. Köpte "Soligor Cirkulärt polarisationsfilter 77mm Digital high grade" tillsammans med Sigma 10-20 på cyberphoto. Filtret gick på 795kr och det fick räcka.

Ett nytt Cokin-kit med filterhållare, anpassningsring och ND-filter borde gå på ca. 600:-.

Klart prisvärt...

antonjonsson skrev:
Men om man tar två stycken ND4 så borde det väl funka på samma sätt i en Z-pro som en ND8 i en P-hållare?
ND4-filter dämpar ljuset två steg (2x2=4). Två ND4 dämpar alltså fyra steg.
Ett ND8-filter dämpar ljuset tre steg (2x2x2=8).

Olle

Jag har också Sigma 10-20, och vad jag kan förstå och läst mig till så kan du inte använda Cokin P. Jag köpte Cokin Z från USA (verkar inte finnas här hemma) och det ska funka ända ner till 10 mm.
Har inte kunnat testa pga att filtren jag köpte samtidigt ( LEE 06 soft och 09 hard ) är restnoterade sedan 10 oktober.
Vad gäller cirk. pol 77 så är det ingen höjdare vid 10-12, ändå har jag ett extra slim.För mycket vidvinkel helt enkelt med ett polfilter.

Gården skrev:
Jag har också Sigma 10-20, och vad jag kan förstå och läst mig till så kan du inte använda Cokin P. Jag köpte Cokin Z från USA (verkar inte finnas här hemma) och det ska funka ända ner till 10 mm.
Har inte kunnat testa pga att filtren jag köpte samtidigt ( LEE 06 soft och 09 hard ) är restnoterade sedan 10 oktober.
Vad gäller cirk. pol 77 så är det ingen höjdare vid 10-12, ändå har jag ett extra slim.För mycket vidvinkel helt enkelt med ett polfilter.

Ok. Vad kan bli problemet?
Köpte mitt hos Cyberphoto och de sa ingenting om detta.

Nyligen en bild jag tog med mitt Sigma. 10mm och med polfilter;

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1169482.htm?set=lp

ANNONS
Götaplatsens Foto