Annons

Filtyp vid framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

carlorjan

Aktiv medlem
Halloj!!
Jag ska för första gången nyttja ett fotolabb för att förstora några bilder. Har mailat bl.a fotolabo och frågat hur de vill ha bilderna men inte fått ngt tillfredställande svar. De tar emot jpg och tif.. Dock har jag inte fått svar på om det blir mkt bättre med tif än maximala jpg. I mina ögon borde det bli bättre då det är mer info i detta format. Men de svarar bara med att ange vilka pixlar som passar till vad, inte jpg eller tif.. (tänkte prova med cm 35*50 el cm50*75)

En liten fråga till, varför tar inte några labb emot NEF?

Hoppas att det finns någon med ngt bra svar..

Skicka jpeg så sparar du uppladdningstid.

När jpeg-komprimeringen sker en gång allra sist i processen så har inte komprimeringsartefakterna någon betydelse att hänga upp sig på. Det är en faktor när man behöver bearbeta bilden, men det är du ju redan klar med när du skall skicka den till kopiering.

Att skicka råfiler tar ju bort fördelen med råformatet som är att du själv har möjlighet att efterbearbeta dem till det resultat dun önskar. Skickar du en råfil till någon annan så överlåter du också tolkningsansvaret till dem och resultatet kan bli ett helt annat än du ville ha. Råfiler är inte färdiga bilder.

Tack!!

Fattar inte varför jag håller på att maila till labben direkt när ett svar som går att förstå kommer på en gång här!!
örjan

ANNONS
Götaplatsens Foto