Annons

Finns den här kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

riotsurfer

Aktiv medlem
Hej jag är på jakt efter en kompetent kompaktkamera som komplement till systemkameran och alla dess objektiv....

"krav"
* Kan fota i RAW-format
* bra optik (hellre litet zoomomfång än bristande kvalitet)
* möjlighet att filma med ljud
* Hyfsat kompakt och smidig
* Manuella inställningsmöjligheter för slutartid, bländare, iso


"önskemål"
* vattenskyddad (ska klara lite tuffa tag och kanske följa med på forspaddlingsturer och liknande).
* vridbar blixt (finns detta över huvud taget för kompakter?)
* inte så jäkla många pixlar (6Mp räcker gott)
* Hyfsat ny (inte två år gammal modell).

Jag har sneglat på några olika men alla jag har hittat faller på en eller flera av ovanstående.(tex Panasonic LX2 och motsv från Leica, Canon G9, Ricoh GX100)

Har letat en del i forumet, på prisjakt mm men inte riktigt hittat "rätt" ännu.
 
Det där med vridbar blixt kan du nog glömma. Däremot finns det ju en del kompaktkameror som kan hantera en extern blixt.

För övrigt vet du väl att de flesta Canon-kompakter kan spara raw-filer om man "uppgraderar" dem med ett litet mjukvaruhack?
 
ErlandH skrev:
Det där med vridbar blixt kan du nog glömma. Däremot finns det ju en del kompaktkameror som kan hantera en extern blixt.

För övrigt vet du väl att de flesta Canon-kompakter kan spara raw-filer om man "uppgraderar" dem med ett litet mjukvaruhack?

vet du om detta även gäller deras äldre modeller? Typ canon ixus 60?
 
Många av Canons kompakter kan uppgraderas med det berömda "Rysshacket" för bl a möjlighet till RAW, har själv testat på min Canon PS A620 och det funkar klockrent. Det ger litet flera modeller att välja på.

Vridbar blixt finns inte vad jag vet på någon kompakt, däremot finns blixtsko för extern blixt på t ex Canon G9.

Forspaddling blir svårt men det finns bra små vattentäta väskor att ha den i. Vill man fota under paddlingen finns det undervattenhus till många kompakter, även här till flera Canonmodeller.

Edit: Erland hann före :eek:)

/FW
 
frwe skrev:
Många av Canons kompakter kan uppgraderas med det berömda "Rysshacket" för bl a möjlighet till RAW, har själv testat på min Canon PS A620 och det funkar klockrent. Det ger litet flera modeller att välja på.

Vridbar blixt finns inte vad jag vet på någon kompakt, däremot finns blixtsko för extern blixt på t ex Canon G9.

Forspaddling blir svårt men det finns bra små vattentäta väskor att ha den i. Vill man fota under paddlingen finns det undervattenhus till många kompakter, även här till flera Canonmodeller.

Edit: Erland hann före :eek:)

/FW

jag blev ju väldigt fascinerad av detta om min kamera kan fota i raw, hur kan jag hitta om den kan eller inte? Och det är alltså inte canons egna mjukvara du snackar om?
 
Canonkompakt med rysshack rekommenderas. En tidigare tämligen hopplös IXUS 850IS förvandlas med hacket till en ganska kompetent fotoapparat.
 
Senast ändrad:
Jag försökte installera rysshacket på min S3 IS men den går bara upp till 51% sedan hänger sig kameran.
 
Stefanity skrev:
Jag försökte installera rysshacket på min S3 IS men den går bara upp till 51% sedan hänger sig kameran.

Har du kollat så att du har rätt firmware på kameran. Jag var tvungen att först uppgradera firmware på min A620 först och sedan hacket. Du har väl laddat ner rätt hack? /FW
 
ANNONS