Annons

Finns det "inzoomad" sökare till spotmatic?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mjukisbyxor

Medlem
Precis fått tag på ett gammalt m42 objektiv med 1.4 i bländare. Det känns fruktansvärt svårt att få till skärpan när jag använder det på min 50d, men det går att använda live view och zooma in i själva bilden och sätta skärpan på ögon mm.. Men vill ju gärna använda det analogt och då tänkte jag fråga om det existerar sökare som har en förstoringsgrad så att man lättare kan sätta skärpan?

Jag har ingen större koll på sökare så vore tacksam för hjälp..

Tack =)

Om din kamera har utbytbara sökarskivor kan du byta till en med snittbild och mikroprismor. Det var standard på manuellt fokuserade kameror och borde lösa ditt problem med fokuseringen.

Hej !

Skaffa ett af-chip till din adapter, 2-300 kr på Ebay, se till att det är ett
programerbart så att det går att justera skärpeläget.

//MW

Mattskivan i din Spotmatic är konstruerad för att använda manuella gluggar och det kommer inte vara särskillt svårt att sätta skärpan även om den inte har snittbild. Jag tror faktiskt inte att du kommer att behöva någon extra förstoring.

M

vilken kamera - egentligen?

TS rubrik nämner spotmatik, vilket jag tolkar som en analog Pentax från 60-, 70-tal.
Men texten nämner en 50d med liveview, vilket jag tolkar som en Digital Canon från 00-tal.

Är det något jag inte fattar?

Petter ...

TS har använt objektivet på den digitala kameran men tycker det är svårt att ställa skärpan. TS är därför orolig att det ska vara svårt när han ska använda objektivet "analogt" dvs på spotmaticen och frågar därför om det finns sökarförstorare till den.

M

TS har använt objektivet på den digitala kameran men tycker det är svårt att ställa skärpan. TS är därför orolig att det ska vara svårt när han ska använda objektivet "analogt" dvs på spotmaticen och frågar därför om det finns sökarförstorare till den.

M

Aha! Tack!
Jag tolkade "analogt" i sammanhanget som "optiskt". Alltså optiska sökaren istf liveview.

Petter ...

ANNONS
Götaplatsens Foto