Annons

Finns det någon chans att rädda min dränkta Nikon D500???

Produkter
(logga in för att koppla)

hilding01

Ny medlem
Den blev kvarglömd i en skottkärra på nyårsnatten, och sonen hittade den i fredags då den låg dränkt i vatten med is över. Trodde den låg i tryggt förvar på sin plats... : (

Antar att kamerahuset är helt förstört, men finns det någon chans att rädda objektivet? Har hört av någon att man kan lägga in kameran i 50 grader i ugnen. Stämmer det? Hur som helst kan det knappast bli värre.

Vågar man köpa en likvärdig kamera begagnad?

Tacksam för svar....

/ Mia

Om det är så....

Den blev kvarglömd i en skottkärra på nyårsnatten, och sonen hittade den i fredags då den låg dränkt i vatten med is över. Trodde den låg i tryggt förvar på sin plats... : (

Antar att kamerahuset är helt förstört, men finns det någon chans att rädda objektivet? Har hört av någon att man kan lägga in kameran i 50 grader i ugnen. Stämmer det? Hur som helst kan det knappast bli värre.

Tacksam för svar....

/ Mia

.....att den bara är fuktskadad så lär det vara ordentligt. jag hade en F4 för längesedan som blev helt dränkt i vatten och den ställde jag i ett söderfönster och efter ett antal veckor började den faktiskt fungera igen. Ugnen verkar vanskligt och då lär du nog få ha den där ett tag!
Christer

Tacksam för svar....

/ Mia

Börja med att ta ur batteriet om Du inte redan gjort det. Torka all synlig fukt. Ta i sär objektiv, hus etc och låt den ligga torrt och dammfritt. Absolut ingen ugn!
Håll tummarna. Det kanske funkar?

Tacksam för svar....

/ Mia

Grejerna lär vara förstörda, men man skall aldrig säga aldrig ...

Jag har själv dränkt ett Sigma 30/1,4 så till den grad att det skvalpade runt vatten inne i objektivet. Det ställde jag i ugnen på lägsta värme och en glipa i luckan med hjälp av en stekspade. Huvudpoängen är i första hand att få torr luft, snarare än direkt varm. Det här är ju samma metod som när man t.ex. gör sin egen torkade fjällmat. Efter ett och ett halvt dygns torkning fungerade objektivet igen, enda kvarstående fenomenet är att det låter mer än förr vid fokusering ...

Det som blir förstört av vatten är ju i första hand elektronik och i andra hand finmekaniska delar (spegel/slutare i kamera, fokuskopplingar m m i objektivet). Problemet med moderna objektiv är att de innehåller nästan lika mycket elektronik som kamerahusen (fokusmotorer, styrkort, stabiliseringsmotorer osv) så risken att objektivet är lika förstört som kameran är nog överhängande. Objektivet jag räddade hade bara legat med framändan ned i en vattenpöl, det blev aldrig helt dränkt. Men det var heldött innan jag torkade det, så som sagt, man skall aldrig säga aldrig.

Tillägg: Just ja, precis som Peter påpekade - ut med batteriet!

Tack hörni!

Jag plockade isär allt som gick när jag hittade den. Så då gjorde jag något rätt iaf!
Den får ligga på tork ett tag så ser jag vad som händer.

Men vad tror ni om att köpa begagnat? Vågar man lita på att man får en kamera som inte är lika illa behandlad som min... ; )

/ Mia

Det tror jag du kan, jag har köpt på blocket, fotosidan och ScandinavienPhoto både kameror och objektiv och allt har fungerat utan problem. Dock har jag alltid handlat över 4 ögon.

Kan rekommendera SP du får 6mån garanti och det är ganska enkelt att köpa över nätet, få det skickat till den SP affär som ligger närmast dig och så brukar SP vara väldigt tillmötesgående att testa grejorna, har själv taget en 20-30minuter ute med kamera och objektiv och gjort AF tester mm innan köp

Har du en otursförsäkring (hemförsäkringen) så täcker den mot självrsik, vad är en D500 och objektiv, troligen kan du få ut något där om du har en försäkring

Tror jag får ut drygt 50% av nypriset på min hemförsäkring. Hade en trygghetsförsäkring som jag tecknade när vi köpte den för två år sedan, men den löpte ut 19 dec...

ANNONS
Götaplatsens Foto