Annons

Finns det skrivare som inte kan skriva ut i gråskala?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
En vän till mig har en lite tvist med en tryckare som ska trycka en artikel. Tryckaren kan antingen trycka i svartvitt, alltså helt svart utan gråskala, eller i färg vilket inkluderar gråskala.

Priset för utskrift i färg är 10 ggr högre än för svartvitt, så det är avsevärda skillnader.

Det är universitetets tryckare så det är inte aktuellt att gå till någon annan. Personen i fråga har väl inte det bästa ryktet heller...

Så min fråga är, finns det svartvita skrivare som inte kan skriva ut i gråskala och är det rimligt att ta 10 ggr mer för att skriva ut i gråskala på en färgskivare?

Min vän behöver såklart inte betala kostnaderna själv, men eftersom arbetet innehåller komplicerade diagram blir de oläsliga utan färg eller åtminstone gråskala. Universitetet betalar såklart ogärna 10 ggr mer om de inte är tvungna heller.
 

matlep

Aktiv medlem
Det låter ju helt absurt.

Gråskala är ju rastererad svart färg. Jag aldrig hört talas om en skrivare som enbart klarar av att skriva ut solid svart färg. De allra flesta skrivare följer ju någon slags postscript standard och där stöds ju rastrering. Ta reda på skrivarbeteckningen så kan man ju undersöka saken närmare men det låter mer som att tryckaren och beställaren pratar förbi varandra.

Kan han inte beställa en provutskrift på en sida?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Tack för svaret! Det var det jag misstänkte.

Alltså tryckaren är inte direkt försedd med ett gott rykte och ett öppet sinne, det är mer så att vi vill ha på fötterna för att kunna lösa det på något bra sätt med de ansvariga än att försöka övertyga honom...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det låter ju helt absurt.

Gråskala är ju rastererad svart färg. Jag aldrig hört talas om en skrivare som enbart klarar av att skriva ut solid svart färg. De allra flesta skrivare följer ju någon slags postscript standard och där stöds ju rastrering. Ta reda på skrivarbeteckningen så kan man ju undersöka saken närmare men det låter mer som att tryckaren och beställaren pratar förbi varandra.

Kan han inte beställa en provutskrift på en sida?
Apple StyleWriter kan t ex bara skriva ut helt svartvitt, men det är en bläckstråle från början av 90-talet.. :) Sådana borde de inte vara utrustade med...
 
ANNONS