Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Firewire

Produkter
(logga in för att koppla)

mackie77

Medlem
Jag tänkte köpa en Canon Powershot A80 och har en iMac med en extern firewire-disk som är liten och smidig att ta med sig.

Nu undrar jag om man på något sätt kan använda den som lagring när man är ute och reser?

Alltså finns det något sätt att tanka över bilderna från en kamera med USB-uttag till en firewire-disk?

Vad är alternativet då, köpa stora minneskort?
Skulle ju gärna få användning för disken, tar man med sig bärbar dator så mister ju disken sin användning...

Stora minneskort, och (eller) relativt billiga portabla hårddiskar med kortläsare. Kolla in www.zebramedia.biz

Skulle vara behändigt med en portabel kortläsare med möjlighet att ansluta externt lagringsmedia, men det finns inte såvitt jag vet.

mackie77 skrev:
Kan man koppla en minneskortläsare direkt i en extern firewire HD?

Med största sannolikhet inte. Hårddisken skulle isåfall behöva ha kännedom om filsystemet, vilket den inte har (om den inte är specialkonstruerad för ändamålet).

mackie77 skrev:
Kan man koppla en minneskortläsare direkt i en extern firewire HD?

En extern firewire HD är "bara" en hårddisk...ett lagringsmedia. Hårdisken i sig behöver drivning. Samma gäller för minnesskortet (läsaren är bara ett interface som möjliggör inkoppling till dator). Att koppla ihop dessa två skulle vara som att koppla ihop en dammsugare med en kaffebryggare...typ :)

Sen finns det ju vissa specialkonstruerade manicker för just detta ändamål, men då är det en kortläsare, en processorenhet, samt en hårddisk som är ihopbyggda till en enhet (Enkelt beskrivet). Processorenheten sköter kommunikationen mellan kortläsaren och hårddisken.

Det finns ett antal liknade produkter med CD-brännare eller hårddisk. Titta bland trådarna i detta forum där dessa diskuterats alldeles nyligen.

ANNONS
Götaplatsens Foto