Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fisheye - vad finns det för allternativ till min D3a?

Produkter
(logga in för att koppla)

Shinzon

Avslutat medlemskap
Har nu de flesta objektiv jag behöver och funderar på att komplettera med en fisheye. Jag misstänker att ett sådant objektiv inte kommer sitta på kameran särskilt ofta men kan vara en kul grej att ha i väskan. Men man kanske blir överraskad och kör oftare än man tror...

Vad finns det ute på marknaden och vad bör man satsa på? Är det värt att satsa på dyr kvalitet eller är det billigast möjligast som gäller?

Jag köpte mig ett fisheye till min D700 på fotomässan 2009 och det blev ett Sigma 15/2.8. Jag stod i valet och kvalet mellan Nikons 16/2,8 och Sigman, men jag valde den senare då närgränsen var 10cm närmare och den faktiskt var några kronor billigare.

Tackar för detta svar.

De objektiv jag själv hittat är:
Nikkor AF 14mm/2.8 för ca 19000kr
NIkkor AF 16mm/2.8 för ca 7500kr
Sigma EX 15/2,8 för ca 6500kr
Sigma EX 8/3,5 DG för ca 8000kr (kanske är DX?)

Finns det några fler alternativ?

Kanske bäst att satsa på ett billigare - Samyang eller liknande, innan du vet med säkerhet att det är nått du kommer ha stor användning för så att du inte lägger ut 10 papp bara för att få mindre plats i väskan. Bara en tanke ;)
Själv har jag ett Samyang 8mm och det fungerar jättefint, aldrig ångrat det köpet. Fick det för 1600 begagnat och i toppskick här på fotosidan.

Tackar för alla svar och korringeringar. Njae...köra DX på FX (eller vad det nu är för en bokstavskombination som andra använder) känns bara irreterande så det är inte ett alternativ.

7000kronor för ett "prova på objektiv" är lite B, så ska nog kolla begagnatmarknaden innan det kan bli tal om inköp.

Tackar för alla svar och korringeringar. Njae...köra DX på FX (eller vad det nu är för en bokstavskombination som andra använder) känns bara irreterande så det är inte ett alternativ.

7000kronor för ett "prova på objektiv" är lite B, så ska nog kolla begagnatmarknaden innan det kan bli tal om inköp.

Köp en beg nikkor 16/2,8 ai(s) vettja. Dyker upp till och från här på fotosidan och blocket. 2-3000 kr och du får en kanonglugg. AF är ändå överflödigt på en fisheye.

/K

Nyfiken - du vill alltså verkligen ha ett fisheye och inte raktecknande vidvinkel? Tänk på en sak: räkna inte med att räta ut bilden i efterhand - för att göra detta förstoras bildens kant mycket med påtaglig kantoskärpa som följd - men det visste du säkert.

ANNONS
Götaplatsens Foto