Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fisköga

Produkter
(logga in för att koppla)

Albin Wiklund

Aktiv medlem
Jag är inne på att köpa ett fisköga som komplement till mitt nikkor 14 2.8D. Finns det någon med stor erfarenhet av fiskögon? Eftersom jag har en d700 är det inte nödvändigt att det är ett cpu-objektiv. Jag vill helst ha ett som tecknar ut hela sensorn men är så vidvinkligt som möjligt.

Gör konvertern att den tecknar ut småbildsformatet? Eller skojar du bara?
Ja, den förstorar bildcirkeln med 1,4 gånger. Sen kanske det inte räcker ända ut i hörnen, men med tanke på Samyangens mycket speciella och åtråvärda bildprojektion är det säkert värt det. Man förlorar också ett stegs ljusstyrka eftersom man sprider ut ljuset över dubbla ytan, så det blir raskt ett 12/4,9. Betydligt mindre ljusstarkt än de traditionella fiskögeobjektiven för FF alltså, som ju brukar hålla f/2,8.

Annars verkar ett enkelt Zenitar 16/2,8 rätt ballt, och avsevärt mindre och lättare.

Ja det är det jag själv sett som det mest realistiska alternativet hittills. Att köpa ett dx-objektiv och en konverter känns lite avigt även om samyang verkar skapa magi för en förhållandevis rimlig penning.

Intressant idé med Samyang 8 fisheye och en 1,4x konverter! (Nej! Säger plånboken...)

Jag tror nog att Samyangen i denna konfiguration skulle teckna hela bildytan, i följande jämförelse ser vi att den har en full bildcirkel (borde till och med gå att utifrån bilden räkna ut det förväntade resultatet med konverter): http://michel.thoby.free.fr/SAMYANG/1110andCo.swf
(Växla bild med piltangenterna tills Samyang visas.)

Frågan som uppstår är hur kvaliteten blir i hörnen, Albin om du väljer denna lösning får du gärna dela med dig av dina erfarenheter.

Zenitar 16/2.8 är annars ett bra alternativ, dock inte så värst skarp i hörnen ens fullt nedbländad. Men liten och smidig med bra mekanisk känsla. Ett inte allt för bra bildexempel kan du hämta här:
http://sara.nordling.nu/foto/Zenitar-16_28/2009-08-03-Zenitar-f16-5306.jpg
(OBS! Stor bild, 5.1 MB)

ANNONS
Götaplatsens Foto