Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fixa glappande motljusskydd på EF 300/4L?

Produkter
(logga in för att koppla)

TBy

Medlem
Köpte nyss ett begagnat EF 300/4L. Det är en gammal krigare med lite färgskav här och var, men mest jobbigt är ett motljusskydd som börjar vara rätt glappt och vingligt. Skulle gärna fixa till så den inte vinglade så mycket, samt inte for ut av sig själv hela tiden - men undrar om det går att fixa hemma utan att riskera att paja hela härligheten - självklart föredrar jag fungerande optik med rappligt skydd än vice versa...

Friskt vågat...

Via djupdykningar med Google hittade jag på photo.net (http://photo.net/canon-eos-digital-camera-forum/003ash?start=10) stöd för min tes att det "bara" var att ta bort gummiskyddet på motljusskyddet och skruva bort en ring för att få bort skyddet. Det ser ut som att det en ring med plyschartat tyg som blivit nednött - det är dock ett spår längst bak där det skulle kunna ha suttit en gummipackning/o-ring vilket det nämndes något om på photo.net. Vet någon om det är skall vara något gummiartat där?

vad har du för mailadress? har ett dokument som kan vara intressant ... är det med eller utan IS på ditt objektiv?

Jag har för mig att det sitter en gummiring där. Jag fixade till mitt objketiv för samma åkomma för ett antal år sedan, men tyvärr kommer jag inte ihåg vad jag gjorde exakt, men det fungerar bra nu iaf. Inte så stor hjälp, men om du verkligen behöver veta så kan jag plocka isär och se hur mitt ser ut.

Jan>> Jag mailade min adress till dig. Det är icke-IS-varianten av 300/4L.

Bengt>> Ett vagt minne är bättre än inget alls! Då pekar två kompasser åt gummihållet. Skall höra med förra ägaren om han har något minne av att något trillat bort. Borde gå att fixa med en stor tunn o-ring i så fall. Dock inte helt trivialt att hitta.

Jan>> Jag mailade min adress till dig. Det är icke-IS-varianten av 300/4L.

Bengt>> Ett vagt minne är bättre än inget alls! Då pekar två kompasser åt gummihållet. Skall höra med förra ägaren om han har något minne av att något trillat bort. Borde gå att fixa med en stor tunn o-ring i så fall. Dock inte helt trivialt att hitta.

Jag har mailat dig sprängskissen på objektivet, hoppas att det hjälper dig

//Jan

Fixat, för något värde på fixat...

Eftersom det inte fanns några mindre reservdelar än ett helt motljusskydd blev det till att fundera på en annan lösning. Valet föll på att försöka få bort det gamla sammetsartade materialet på friktionsdelen som blivit nednött, det satt ordentligt så det vara bara att skrapa bort. Var litet svårt att göra utan att göra några smårepor i metallen.
Jag försökte att limma dit filttyg, men det var alldeles för tjockt (trots att det var tunt, tyckte jag...). Jag hittade då på att testa den mjukare parten av självhäftande kardborreband - det var också tight som attan, men funkade. Nu får jag försöka nöta ordentligt på det så att friktionen blir mer lagom!

ANNONS
Götaplatsens Foto