Annons

Fixa repor på negativet!

Produkter
(logga in för att koppla)

xxx

Guest
Jag tänkte fråga om det är någon som vet hur man kan fixa repor på ett negativ men det är ju inte så svårt. Jag undrar dock om någon har erfarenhet av att repa negativen på ett kontrollerat sätt?

Orsaken till att jag frågar är att jag i mörkrummet ska försöka efterlikna resultatet på några negativ som jag skannat på en repig flatbäddsskanner (http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=5869).

Min plan var att gå lös på negativen med en stålborste men har nog ångrat mig lite då jag fått höra att mer eller mindre hela emulsionen i sådana fall förmodligen skulle försvinna. Ett tips jag har fått är att använda finkornigt sandpapper på negativet. Finns det något som testat det eller som vet var man kan finna information om dylika experiment?

I det här fallet har det visserligen ingen större betydelse då jag har många snarlika negativ men finns det något sätt att få repor utan att gå lös på själva negativen?

/ Fredrik

Det absolut coolaste & ballaste sättet att få repor är att "linda in" negativet med staniolplast eller vad det heter. (Du vet sådant man virar in mackorna med innan man åkte på skolutflykter.)
Alt. att belysa pappret genom samma slags plast.

Lycka till.

Fredrik!

Jag kom på ett annat sätt! Hur vore det att ta en (eller flera) exponeringar på en "mellangrå" yta, framkalla och sedan repa de "grå-negativen". Om du sedan sandvichar det repade "gråfiltret/negget" med det neg du vill kopiera borde du få en liknande effekt som om du repade orginal negget!

Värt att pröva? Låter trevligare än att riskera em tabbe med orginalet i alla fall...

/Anders

Att dubbelexponera papperet borde vara en bra metod, men det ska då vara med helt svarta, repade negativ. Ta en ljusskadad filmstump, tex. filmända och repa med en stålborste.

Det allra enklaste sättet, som varken kräver någon insats från dig, tar någon längre tid än den timma som framkallning på labb tar och till och med i bästa falla kan ge dig en ny filmrulle, är att lämna in filmen hos Odenlab i Stockholm. Dessa klåpare kan verkligen konsten att repa negativ på ett spontant och naturligt sätt.
Bor du inte i Stockholm kan jag mot viss provision hjälpa dig med detta.

joker skrev:
Det allra enklaste sättet, som varken kräver någon insats från dig, tar någon längre tid än den timma som framkallning på labb tar och till och med i bästa falla kan ge dig en ny filmrulle, är att lämna in filmen hos Odenlab i Stockholm. Dessa klåpare kan verkligen konsten att repa negativ på ett spontant och naturligt sätt.
Bor du inte i Stockholm kan jag mot viss provision hjälpa dig med detta.

Underbart! Kunde inte föreställa mig att det fanns affärer som fixade repor på ett spontant och naturligt sätt. Skickar direkt mina negativ och några tusen för besväret!

Fredrik
:D

Anders och Mats!

Era idéer är utmärkta! Att jag inte tänkt på det tidigare. Det borde fungera! Är det någon som provat det tidigare och som har möjlighet att ladda upp ett provexempel på fotosidan?

Niklas!

Håller med om att det måste vara det coolaste sättet. Vem vet - resultatet kanske kan bli bra?

Som sagt, tack för alla bra svar! Har någon något exempel på "sin" metod så ladda gärna upp den!

/ Fredrik

Jag hade själv samma problem för ett par månader sedan, men kom ganska snart på en lösning.

Jag tog en OEXPONERAD rulle och fixerade den i en framkallningsdosa som vanligt, och fick på så sätt ett helt genomskinligt negativ. Det genomskinliga negativet tog jag sedan och repade och la ovanpå det riktiga när jag kopierade. det fungerade utmärkt!

Det är nästan samma sak som Anders är inne på, men om man exponerar en grå yta först blir det väldigt tätt om du lägger det ovan på det riktiga negativet, vilket medför långa exponeringstider för pappret.

Lycka till!

Ojsan! Jag var visst ett par år för sent ute;)
Jaja, hoppas att någon annan som läser denna gamla tråden får användning för mitt tips.

ANNONS
Götaplatsens Foto