Annons

Skanning av dia och efterbehandling av dem

Produkter
(logga in för att koppla)

truls01

Ny medlem
Min far har tagit diabilder sen mitten av 50-talet. Jag har nu tillsammans med honom börjat skanna in en del av dessa för att renovera dem och bevara dem för framtiden. Jag har en Canon CanoScan 8800F med ScanGear och Photshop Elements v6.
Min grundtanke är att skanna in orginalen så omodifierade som möjligt och sedan jobba med dessa digitala orginal (så jag kan utgå från dem igen när jag lär mig mer). Därför har jag valt bort alla bildinställningar i ScanGear (oskarp maskning, ta bort damm och repor, etc) och tror mig kunna göra det i efterhand (t.ex i Elements). Jag har dock än så länge väldigt begränsad kunskap om hur bäst gå till väga. så därför söker jag guider, svar på frågor etc.
Det jag hittills gjort är i grunden detta:
Skanna in i 4800 dpi
Spara bilderna helt oförvanskade efter skanning som JPG
Köra bilderna i Photoshop Elements
Köra "Auto Smart Fix", "Auto Levels" och "Auto Color Correction"
Sedan brukar jag fixa repor och damm med "plåsterlappen"
Spara som JPG, (quality 8)

Frågor:
1. Diabilderna har glas. I de flesta fall har bilderna blivit "gryninga"innanför glaset, jag vet inte av vad. För de riktigt bra bilderna tar jag isär diorna och rengör dem innan skanning. Vad är lämpligaste rengöringsmedlet?

2. Blir der bättre skärpa om man tar ut bilderna ur diorna (jag tror det)?

3. Hur många dpi bör man skanna? (jag har utrymme). Är det bättre att skapa större filer ur ett renoveringsperspektiv?

4. Är det rätt att skanna in ett orginal oförvanskat eller skall man applicera filter redan vid inskanning?

5. Hur jobbar man bäst i Photoshop Elements för att fixa till bilderna (antagligen är auto-varianterna inte alltid de bästa)?

6. Finns det utbildningsmaterial, guider etc för att rädda gamla bilder (dia, negativ etc)?

7. Bifogar ett exempel på en bild jag skannat in,före och efter. det är jag i mitten. (orginal är ca 2.2 Mbyte stor). Hur bra kan man göra den? (jag har plockat ur den ur ramen och rengjort den)
 

Bilagor

  • Untitled-Scanned-69.jpg
    Untitled-Scanned-69.jpg
    13.1 KB · Visningar: 452
  • Untitled-Scanned-69 copy.jpg
    Untitled-Scanned-69 copy.jpg
    14.5 KB · Visningar: 443
Senast ändrad:
ANNONS