Annons

Fjärilar, trollsländor m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hampus

Aktiv medlem
Förundras varje gång jag ser en underbar bild på fjärilar, trollsländor och andra snabba insekter. Hur lyckas ni ta dessa bilder? Kör ni med det fula "frysa-ner-tricket" eller väljer ni en växt och väntar tills något kommer förbi?

Är det timmar av väntan med fokus förinställd som gäller, eller finns det knep att ta till?

Sedan är det ju skillnad på en bild och en bild... Att bara få en bild på en fjäril är ju inget mål i sig, bilden skall ju vara hyfsat välkomponerad och vacker att se på med. Är det bara att köra på och hoppas att man någon gång får "rätt" bild i sökaren?

Några exempel på bra, naturliga, bilder med vad jag tror är lite tanke bakom:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=3803
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=15570
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=570
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag är lite kluven vad gäller makrobilder. De är ofta vackra och -faktiskt- ganska "enkla" att ta om man har makroobjektiv. Bakgrunden blir oftast vackert oskarp etc.
Insekter skuttar ju omkring -minst sagt- ganska slumpmässigt och är hopplösa att försöka "komponera" in i en bild. Det är bara att plåta på och försöka tänka snabbt den sekund insekten sitter still.
Vill man snabbt ha bilder att impa på svärmor med är det bara att gå ut och plåta i närmaste buske.
Digitalkameror är "idealiska" för makrofoto då de ofta har otrolig närgräns och är gratis att använda. Det går åt många bilder. Man måste i praktiken låsa fokus och försöka flytta kameran tills objektet är i fokus.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Nä, nä..helt fel!
att få en insektsbild riktigt bra komponerad med en riktigt bra bakgrund är inte alls särskilt enkelt, mycket jobb för att få den riktigt bra,
digitalkameror har vanligtvis för bra skärpedjup, så att bakgrunden stör för mycket, använder en makrokonverter som tar hand om det problemet, min flugbild är noggrant komponerad..30 exponeringar från olika vinklar för att få den precis som jag ville ha den, det var en slö fluga så jag hade tid att få till en bra bild http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=24918 vad gäller fjärilar så är det inte heller så lätt att få bra om man vill ha en riktigt bra bakgrund..halvhyfsade bilder är väl relativt lätt att fixa..men ska det vara riktigt bra grejer så är det minst lika svårt som övriga bilder.
tålamod, erfarenhet och tid är svaret på hur man fixar en bra insektsbild :)
slumpmässigt kanske stämmer till viss del, men hittar man ställen med mycket blommor så vet man att fjärillar och andra insekter kommer att vara där mest hela tiden..så vänta tålmodigt tills rätt läge uppstår..sen kli´ck ;-)

mvh
/Kim
 
Senast ändrad:

Sinuslinus

Aktiv medlem
Linmajon skrev:

Digitalkameror är "idealiska" för makrofoto då de ofta har otrolig närgräns och är gratis att använda. Det går åt många bilder. Man måste i praktiken låsa fokus och försöka flytta kameran tills objektet är i fokus.
Det är samma teknik som gäller för analoga kameror, att vrida på skärperingen ändrar inte fokuspunkten nämnvärt, snarare avbildningsskalan.

En makrobild som jag är djupt imponerad av är den här .
 
Senast ändrad:

Maggie

Medlem
Jag tycker att en hel del flugor och insekter är segare precis när det har regnat. När det gäller sländor tror jag att de är mest stilla i gryningen, innan solen börjat värma. När det gäller fjärilar, humlor och bin så bör man nog veta vilka sorters blommor de föredrar. Vid lämplig väderlek (solsken) placerar man sig strategiskt, utrustad med kamera och tålamod.

/Maggie
 

Hampus

Aktiv medlem
Är det möjligt att locka till sig dem genom att t.ex. hälla sockerlag över en blomma? Det *borde* vara så men är det någon som testat?
 

Maggie

Medlem
Sockerlag kan nog fungera ihop med färg i så fall. Tex, fyll en liten flaska med en blandning av florsocker och vatten. Klipp sedan ut en "blomma" i ett färggrannt papper (gult sägs funka bra, även knallrosa) och sätt runt halsen på flaskan. Stoppa en bomullstuss i öppningen så att den blir fuktig med sockerlösningen. Vänta...

Alternativ, ta en tur till Fjärilshuset i Göteborg ;)

/Maggie
 

J. Patric

Aktiv medlem
Någon som testat myggbilder? Myggor håller sig ju stilla en stund medan de suger blod. En flugart jag gillar är skogsflugorna, som brukar förfölja en när man är ute i skogen. Lite mindre än husflugorna. Gulliga krabater. :D
 

jem

Medlem
Den teknik jag använder på fjärilar och andra småkryp är helt enkelt att följa efter till dom stannar upp. Hoppas att bilden blir bra. Fördel med ljusa och kalla dagar. Då har man en sekund extra på sig. Men mycket hamnar i papperskorgen.
 

Dane_89

Aktiv medlem
Insekter!

Jag tittade på dina macrobilder. underbara. vad använder du för objektiv? är dom omanipulerade?
 

hansen2

Aktiv medlem
Vet inte om det var på radio jag hörde det eller om jag läste det någonstans men det sades att en trollslända ofta återkommer till en plats den just satt sig på. Att den sätter sig, flyger iväg en stund för att sedan återkomma.
I somras fick jag tillfälle att prova detta och det visade sig stämma. Den jag fick i sökaren återkom flera gånger och satt modell:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=118283

Ja, jag ska minska ramstorleken vid tillfälle :)

/Johan
 
ANNONS