Annons

Fjärrkontroll för långa slutartider med Nikon D70??

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan78

Ny medlem
De förinställda slutartiderna slutar vid 30 sekunder på min nikon D70. Det finns givetvis ett läge där man manuellt öppnar och stänger slutaren, men det skapar rörelseoskärpa och är dessutom skittungt att stå och hålla in knappen i exempelvis tio minuter. Så jag undrar hur man ska kunna använda längre slutartider på ett vettigt sätt.

Finns det någon fjärrkontroll där man själv kan kontrollera slutartiden? Det finns en modell (ML-L3), men jag vet inte hur det fungerar i "bulb" läget.

Finns det någon erfaren D70 användare där ute?

Om du kollar på Tradera och söker på "Fjärrutlösare" så hittar du annonser från en som kallar sig "Batterimannen". De kostar kring 200:- och funkar alldeles utmärkt. Har för mig att D70 fanns med på listan över vilka kameror de passar till.

Jag var lite för snabb där, D70 fanns ej med på listan. Du kan dock maila honom och fråga om han har nån modell även för D70.

Ojdå...

Till Magnus Edström:

Det låter bra. Är du helt säker på att det fungerar så enkelt? tänkte nämligen beställa från nätet. Du kanske har en själv?

jepp jag kan bekräfta att det är så med fjärren, dvs man öppnar på första trycket och stänger på andra.
som sagt väldigt smidigt

H/Fredrik

ML-L3 funkar fint i bulb-läget, i alla fall på D50. Billig och sladdlös är den också. Ett av de mest användbara tillbehören.

Makten skrev:
ML-L3 funkar fint i bulb-läget, i alla fall på D50. Billig och sladdlös är den också. Ett av de mest användbara tillbehören.

I beskrivningen som jag läste stod att räckvidden var ca 5 m *framför* kameran. Hur funkar den om man står bakom kameran och använder som ersättning för en trådutlösare?

Per.

MrLobo skrev:
Den funktionen är i kameran, första trycket öppnar, andra stänger.
Har D70s själv och det funkar klockrent.

//Rickard
Aha, jamen då är det ju bara bra i så fall! :eek:)

Jag har en trådlös fjärr till min 350D som är lite knölig och kinkig när det gäller signalen, trots 5 meters räckvidd, och det gäller verkligen att rikta den precis rätt framför kameran.

perstromgren skrev:
I beskrivningen som jag läste stod att räckvidden var ca 5 m *framför* kameran. Hur funkar den om man står bakom kameran och använder som ersättning för en trådutlösare?

Per.

Det beror lite på var du är... innomhus kan det funka hyggligt, men utomhus är det obefintligt...
Själv har jag Åsa-Nisse knåpat en plastarm som jag sätter i blixtskon med ett prisma så jag kan stå bakom kameran och skjuta. Måste nog tillstå att jag tycker det är dåligt att man inte kan skjuta bakifrån utan hempul.

//Rickard

Min verkar inte alls funka bakom kameran utan jag måste rikta den precis framför för att det ska funka och kör därför mest med trådfjärr numera.

ANNONS
Götaplatsens Foto