Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrutlösare RC-1 eller RC-5

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har funderat på att skaffa en trådlös utlösare till min 300D. Jag har hittat två st som sägs passa till 300D, men jag hittar ingen beskrivning på dem. Kan någon hjälpa mig med att förklara skillnaden.
 

bearhug

Aktiv medlem
RC-1 har fler inställningar. Utlöser direkt, eller med fördröjning.
RC-5 kan bara utlösa med 2 sek. fördröjning.

De har lite olika form också...
 

RolandM

Aktiv medlem
Jag håller på och designar en fjärrkontroll som ska gå med radio eller med infrarött ljus. Mottagaren är tänkt att pluggas in med en 2,5 mm teleplugg i uttaget för fjärrkontroll på sidan. Där kan även ström tas ut för att driva mottagaren. Det finns 0,5 mA och 3,3 V att tillgå, som kan användas till att ladda en kondensator. Kan vara lämpligt att sätta ett strömbegränsande motstånd så att kameran inte tar bilder när kondensatorn laddas upp. När signal kommer in till mottagren så sluter den kretsen som tar bilden.

En radiostyrd bil kan byggas om till fjärrutlösare
 

pomfritz

Medlem
En annan fråga angående RC-1. Hur funkar den i bulb-läge, dvs kan man "låsa" slutaren i öppet läge som med en trådutlösare, eller går inte det med fjärrutlösare?

/Fredrik
 

RolandM

Aktiv medlem
Jag har nu inskaffat en liten radiostyrd bil som den i länken i tidigare kommentar av undertecknad. Det blir att demontera den i kväll och lista ut hur den styr sina två motorer. Därefter om möjligt ska den efter att motorerna plockats bort fås att sluta en krets. Har jag tur så styr radion en transistor som släpper in ström från batteriet till jord via motorn. Om så är fallet skulle kameran slutare kunna kopplas in över transistorn.

Jag forskar vidare och återkommer om jag lyckas.

/Roland - med verktygen i högsta hugg
 

Bilagor

RolandM

Aktiv medlem
Bilen är nu sönderplockad och elektroniken är frilaggd. Det sitter 2x1,2 V 80 mAh i serie som driver anläggningen. En lampa är kopplad på motorn.

Här finns alla möjligheter att häkta på två dioder, två transistorer och srömbegränande motstånd per kanal. Det finns två kanaler och två funktioner per kanal att tillgå.

Återstår att leta upp med mätinstrument om det finns styrström att tillgå för att sluta avtryckrkretsen i kameran. I annat fall blir det lösningen i stycket ovanför.

I styrpulpeten sitter 3x1,5V torrbatterier.
 

Bilagor

RolandM

Aktiv medlem
Räckvidden för radiostyrningen ovan är uppmätt fullt utdragen antenn till över 10 m genom praktiska försök.

Jag tänker mig att den ena kanalens knappar används precis så som avtryckaren i kameran fungerar.

Den andra kanalens knappar ska användas när kameran står i "Bulb" så att den ena knappen ber mottagaren att sluta kretsen till avtryckaren och den den andra knappen att bryta kretsen. På så vis kan långa slutartider uppnås utan att knapparna hålls ned konstant och slukar energi ur sändaren och manöverströmsåtgången i mottagaren kan reduceras. Återstår att skapa elektroniken för detta elektroniska relä.
 
Senast ändrad:

RolandM

Aktiv medlem
Bilden föreställer radiosändaren till den lilla bilen.Sändaren ska användas som fjärrkontroll till kameran. Det finns vissa möjligheter att minska storleken på lådan genom att flytta över kretskortet till en annan låda och arrangera batterierna 3 st "AA" på anna sätt. Antennen kan ersättas av en kabel.

Lådan är utrustad med fyra återfjädrande knappar som kan ersättas av knappar på annan plats och i annat utförande. Om en knapp låser sig i slutet läge kan en sådan funktion användas tillsammans med "Bulb" i kameran för långa exponeringar. Detta förenklar även konstruktionen av elektroniken i mottagaren. Det räcker då med optokopplare för att sluta kretsen. Och matning av styrström i mottagaren sker så länge knappen är intryckt i sändaren. Ett annant sätt att göra en knapp som kan låsas är att i mottagaren sätta vippa, som varannangång bryter och varannan gång sluter en optokoppladkrets. Vitsen med en optokopplare är att kamerans elektronik inte behöver känna till elektroniken i mottagarenheten.

Fler rapporter kommer framöver.
 

Bilagor

Smajly

Aktiv medlem
Ahh, just det.. jag testade just min och ställer man kameran på BULB så öppnar första knapptryckningen och stänger inte föräns man trycker på knappen igen så det funkar utmärkt utan att behöva hålla in knappen eller nått sånt.
 
Tack för mängden av inlägg på min fråga. Det verkar som RC-1 kommer att passa mina behov bäst. Den verkar också överkomlig i pris. Jag har sett den för 336 SEK hos Dustin.
 

RolandM

Aktiv medlem
Arbetet fortskrider. Har nu inskaffat en lämplig transistor och ett motstånd. Tillsvidare skippar jag idén med optokopplare och kör skarpt med att använda transistorlösningen istället.
 

Bilagor

RolandM

Aktiv medlem
Prototypen är nu färdigställd. Bilden visar den kompletta anläggningen, som dels kan radoiokontrolleras och dels användas utan radiosändare. Mottagaren är inrymd i filmburken och styr där via en knapp på radiosändaren avtryckaren. De båda knapparna på filmburken kan användas när radiokontrollen inte behövs. Spänningsmatning av mottagaren sker gemom att den dockas med sändaren och två 80 mAh 1,2 V ackumalarorer laddas upp.

Systemet kan om det håller kvällens provningar att förevisas i samband med M.F.S träff i morgon.
 

Bilagor

RolandM

Aktiv medlem
Det är en vanlig 2,5 mm stereopropp som används till EOS 300D som finns att köpa i välsorterade radioaffärer, Elfa, Teknikmagasinet och liknande butiker. Det går även bra att skrota trasiga hörlurar till mobiltelefoner, MP3, cd-spelare o dyl. Priset lär ligga runt 15:- vid köp av en.
 
ANNONS