Annons

Fjärrutlösarkontaktskonverter

Produkter
(logga in för att koppla)

namon

Aktiv medlem
Finns det konvertrar till fjärrutlösarkontakten på Canons digitala systemkameror? Jag funderar på att köpa en fjärrutlösare med timer som kostar 600kr på Kaffebrus, men jag skulle vilja kunna använda den både till min 40D och 1000D som ju har olika kontakter. Signalerna är väl ändå samma?

Tack på förhand om nån kan hjälpa mig! :)

Sladden till 1000D är väl den som har en vanlig 2.5mm-propp, samma som till 450D?

Billigast är förmodligen att köpa en femdollars sladdfjärr från ebay till 40D mfl, klippa av sladden och sätta på ett 2.5mm-uttag från Elfa i den avklippta änden med hjälp av lite dokumentation från internet. Total materialkostnad under en hundring, förutom den mer avancerade fjärren som då ska passa en 1000D.

Tack för tipset, borde ju gå ganska lätt att bygga själv som du säger. Tyvärr är det oftast 40Dn jag kommer använda, så skulle helst slippa konverter då och ha nån liten enkel konverter när jag ska använda den ihop med 1000D.

Tyvärr verkar den andra kontakten (40D m.fl.) vara lite svårare att lägga vantarna på. Jag byggde själv en fjärr till min 450D av Elfa-delar (inte för att det blev direkt billigare än nämnda femdollarsfjärr från ebay, utan för att det var lite skoj), men det var inte lika lätt att hitta en kontakt till 5D när behovet uppstod.

Förmodligen är det inte lättare att hitta uttaget som behövs för en konverter åt andra hållet, men får du tag på något som funkar för dig är jag intresserad. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto