josefv
Aktiv medlem
Jag köpte en AF Nikkor 80-200/2,8 ED zoomobjektiv i helgen, begagnat, den gamla modellen med skjutzoom och utan stativfäste...nu har jag tagit 2 provrullar och jag upptäckt en "fläck" som återkommer på bilderna i olika storlekar och på olika ställen (förmodligen beroende hur zoomen var inställd). När jag tittar genom objektivet lösmonterat från kameran, ser jag lite damm (är väl ganska vanligt på äldre beg objektiv) men även en lite större svart prick, som skulle kunna vara ett större dammkorn ev. en bit plast/metall som lossnat från insidan.
Nu undrar jag ifall "fläcken" på bilderna kan vara den svarta pricken, som är ur fokus, eller om det är nåt annat.
Jag har nämnligen kollat och man kan lämna in objektivet för rengöring men det kostar ca 1000kr och jag undrar om det hjälper...
Hoppas nån av er har sett nåt liknande och kan komma med förslag på vad det kan vara.
mvh
/Josef
PS. Se bifogad bild, man ser fläcken tydligt till vänster om plastblomman i övre delen av bilden. Pricken längst upp till vänster ÄR en skruv i väggen, fläcken är "sydöst" om den...DS
Nu undrar jag ifall "fläcken" på bilderna kan vara den svarta pricken, som är ur fokus, eller om det är nåt annat.
Jag har nämnligen kollat och man kan lämna in objektivet för rengöring men det kostar ca 1000kr och jag undrar om det hjälper...
Hoppas nån av er har sett nåt liknande och kan komma med förslag på vad det kan vara.
mvh
/Josef
PS. Se bifogad bild, man ser fläcken tydligt till vänster om plastblomman i övre delen av bilden. Pricken längst upp till vänster ÄR en skruv i väggen, fläcken är "sydöst" om den...DS