Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"fläckar" på filmen

Produkter
(logga in för att koppla)

josefv

Aktiv medlem
Jag köpte en AF Nikkor 80-200/2,8 ED zoomobjektiv i helgen, begagnat, den gamla modellen med skjutzoom och utan stativfäste...nu har jag tagit 2 provrullar och jag upptäckt en "fläck" som återkommer på bilderna i olika storlekar och på olika ställen (förmodligen beroende hur zoomen var inställd). När jag tittar genom objektivet lösmonterat från kameran, ser jag lite damm (är väl ganska vanligt på äldre beg objektiv) men även en lite större svart prick, som skulle kunna vara ett större dammkorn ev. en bit plast/metall som lossnat från insidan.
Nu undrar jag ifall "fläcken" på bilderna kan vara den svarta pricken, som är ur fokus, eller om det är nåt annat.
Jag har nämnligen kollat och man kan lämna in objektivet för rengöring men det kostar ca 1000kr och jag undrar om det hjälper...

Hoppas nån av er har sett nåt liknande och kan komma med förslag på vad det kan vara.

mvh
/Josef
PS. Se bifogad bild, man ser fläcken tydligt till vänster om plastblomman i övre delen av bilden. Pricken längst upp till vänster ÄR en skruv i väggen, fläcken är "sydöst" om den...DS

Bilagor

• 02_resize.jpg
    02_resize.jpg
    31.5 KB · Visningar: 277
Kan det inte vara luftblåsor på filmen som hindrat framkallaren att komma åt? Då blir det ju mindre framkallat där och alltså ljusare på filmen. Detta yttrar sig som mörkare fläckar på kopian. Kan förhindras genom att blanda i ett vätmedel i framkallaren dock inte Photo Flo som motverkar framkallningen utan t ex någon droppe Yes diskmedel.
/Harald

Jag tror inte det är filmen bara, men jag ska göra ett test med objektivet på en D100 i helgen...jag ser som sagt att det finns nåt inne på en utav linserna i objektivet, och samma fläck återkommer på flera bilder, finns nog på alla men syns bara på de med ljus bakgrund där fläcken hamnar.

Intressant.
Fläcken liknar typiska kemikalie eller luftblåsefläckar som man kan få när man själv framkallar S/V-film
Jättebra att du kan prova på en digitalkamera!
Men om du har riktig otur så sitter det dammfläckar på sensorn som ser likadana ut, hehe.

Hmmm...

om det nu är så som ni båda påstår att det är luftbubblor, så skulle det iaf innebära att jag slipper lämna in objektivet för rengöring, spara 1000 spänn :)

Det enda jag tycker är mysko är att hur kan luftbubblor hamna på exakt samma ställe på flera bildrutor, o varför bara på de 2 rullarna jag tagit med detta objektiv?

Återstår digitalkamera testet till helgen, får se vad den visar...

mvh
/Josef

josefv skrev:
Det enda jag tycker är mysko är att hur kan luftbubblor hamna på exakt samma ställe på flera bildrutor, o varför bara på de 2 rullarna jag tagit med detta objektiv?

Har du tagit fler rullar utan detta objektiv som du framkallade samtidigt? Ta en ny rulle med både detta och andra objektiv, framkalla på nytt och studera resultatet. Finns fläckarna även på bilder med andra objektiv så är det nog luftbubblor. Finns fläckar endast på det nya objektivets bilder så är det nog detta som det är något fel på.

En sak jag kom på...om det nu är objektivet som ger dessa "fläckar", borde inte de synas i sökaren då också?

/Josef

Jag använder bl.a en först. apparat där kondensorlinsens undre yta ligger an mot negativet och är denna yta inte ren kan det kanske uppstå fläckar som dessa. Kondensorlinsen ligger också med andra apparater ganska nära negativet och vid ktaftig nedbländning kan fläckar på kondensorn ev återges skarpt som här?
Var försiktig så du inte repar kondensorlinsen om du måste rengöra den!

Tack för synpunkterna, men för att göra en sak klar, tror många missförstått mig...jag har inte gjort några papperskopior av bilderna än, bara scannat in negativen, dvs det kan inte vara fel på förstoringsapparaten iaf.
Men nu har jag tagit en ny rulle med både det gamla o det nya objektivet, ska framkalla filmen imorrn får vi se var och om fläckarna dyker upp igen.

/Josef

ANNONS
Götaplatsens Foto