Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Flackar pa filtret

Produkter
(logga in för att koppla)

zyclone

Ny medlem
Jag har ganska nyligen fatt upp ogonen for fotografering och darav har jag ingen vidare erfarenhet nar det galler kameror och kamerautrustning. Jag kopte kamera + objektiv for en manad sedan. I gar upptackte jag sma flackar pa filtret? Jag har forsokt att fa bort dem men det gar inte... maste man kopa nytt filter nu? Eller ar det vanligt?

Små fläckar syns oftast inte på bilden och i så fall vanligast vid motljus. Tror inte du märker av det i första taget. Filtret sitter oftast på bara som skydd för objektivet. Är du rädd om prylarna så kan du gänga av det.
Vid motljus så sabbar filtret i sig mer än några små prickar på densamma.

Skruva utav det och diska det i varmvatten och diskmedel med en mjuk trasa, sjölj med kallvatten, eller om du är noga, destilerat vatten för att undvika kalkfläckar, låt det torka på dammfri plats, tex toaletten.

/kent

Tack Kent det ska jag prova!

Igar upptackte jag en annan sak nar jag satt ock fipplade med kameran.. Jag tog morkerbilder med lang slutartid och lade sedan in bilderna i datorn. Till min fasa upptackte jag att bilderna sag ut som en stjarnhimmel.. Det var en massa grona, blaa och roda prickar over hela skarmen...!!! Vad ar detta? Jag tog en ny bild utan filter med samma resultat. Kan det vara nagot fel pa utrustningen? EOS 40D ar modellen.

zyclone skrev:
Tack Kent det ska jag prova!

Det var en massa grona, blaa och roda prickar over hela skarmen...!!! Vad ar detta? Jag tog en ny bild utan filter med samma resultat. Kan det vara nagot fel pa utrustningen? EOS 40D ar modellen.

Det är sånt som kallas brus, inget fel.

Sätt på inställningen "brusredusering på långa slutartider" i menyn på kameran så slipper du stjärnhimmeln.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto