Annons

Flagga i ansiktet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns många sätt att göra det på

Ett kan vara följande

Rita upp flaggans kors med lassoverktyget så du får en markering.

Jag brukar sedan spara mina markeringar för att kunna återanvända dem genom att välja Select -> Save Selection

I lagerpaletten väljer du sedan att skapa ett justeringslajer - Den lilla cirkeln som till hälften är vit och till hälften svart (adjustment layer) och väljer där Solid Color.

Välj den färg du önskar i första markeringen

Du kan sedan välja tex Multiply (4:e uppifrån i dropdown-fältet)

Nu är det dax för de blå fälten.
Markera hela ansiktet och välj sedan Select -> Load Selection. Välj det tidigare sparade korset samt se till att markera att du vill "Subtract from selection" och sedan OK. (det är därför jag ofta sparar markeringar för att inte behöva markera igen)

Nu skapar du ett nytt justeringslager och upprepar det ovanstående för att få till det blå.

När detta är klart kan du även justera opaciteten och/eller fill

Inte så komplicerat...

PS har en funktion som heter displacement/förskjutning.
1. Det funkar kort så att du gör en svartvit kopia av bilden och spar den som en JPG och döper den till förslagsvis displace (huvudsaken du vet var du lägger den).

2. Sen tar du helt enkelt den vanliga bilden och gör ett nytt lager överst där du lägger in flaggan.

3. Sen markerar du lagret med flaggan och går till Filter->Förvräng/distort->förskjutning/displace. Välj bilden du just sparat som displace.
Värdena i rutan brukar funka bra med 15/15.

Nu har du gett lagret med flaggan samma konturer som ansiktet dvs. flaggan följer ansiktet.

4. Dra ner på opaciteten på lagret så att det lyser igenom lite kontur från huden under för att få en mer naturlig effekt. Ev testa lite olika blandningslägen för lagret (droplisten längst upp till vänster i lagerpaletten).

5. Nu tar du och lägger till en lagermask (klicka på rektangeln med en cirkel i längst ner på lager paletten). Välj penseln och måla med svart över ögonen och vips målar du fram ögonen genom flaggan. Om du råkar måla för långt ut växlar du bara till att måla med vitt så målar du tillbaka flaggan igen.

Lycka till och hoppas du får det att funka (ifall jag glömt nån detalj...)

//Rickard

Enklast måste vara att ta flaggan, placera den där du vill ha den i ansiktet, välj "multiply" på lagret med flaggan. Sudda ut flaggan där du inte vill ha den. dublicera flagglagret och se till att ha "mulitply" även på det. Jag gjorde en snabb test och det vart som bilden ni länkade till ovan.

ANNONS
Götaplatsens Foto