Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flagship Model ( a900? ) blir feeet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror den kommer blir riktigt bra....riktigt nyfiken på denna kameran men hur intressant den är i slutändan beror personligen på hur den presterar(snabbhet,bildkvalite mm) och vad prislappen landar på.

Sen e jag lite smått nyfiken på vad den stora svarta gluggen är för nått....kan det tänkas vara en 100-400 eller nått...ser jäkligt stor ut.

Även om jag kör Nikon så är jag riktigt nyfiken/intresserad av Sony...mest pgr av sss och zeiss gluggarna.

Kul o se att Sony verkligen menar allvar med sin dslr satsning.

ondjultomte skrev:
En annan bra sak är att de likt c5D skippar inbyggda vertikalgreppet så kameran inte blir dunder stor.
--------------------------------------------------

Håller med dig fullt ut där Kristoffer...visst inbyggt vertikalgrepp blir stabilare och konstruktionen blir ev stryktåligare men personligen så tycker jag löst batterigrepp är mycket bättre. Visst med batterigreppet monterat så blir den säkert lite större än vad den hade blivit om batterigreppet hade varit inbyggt men nu har man valmöjligheten att välja om man vill ha en stor kamera eller en "lite & smidig" o det tycker jag personligen är mycket bättre men det finns säkert dom som tycker tvärtom.

Hoppas det blir en till variant av denna kamera med halva antalet Pixlar. Som dom gjort med dom andra nya kamerorna. Är nog långt ifrån alla som vill vara tvugna att köra med 24mpx för att ha FF (bl.a för mindre storlek på filerna)

Patrik Palombo skrev:
Hoppas det blir en till variant av denna kamera med halva antalet Pixlar. Som dom gjort med dom andra nya kamerorna. Är nog långt ifrån alla som vill vara tvugna att köra med 24mpx för att ha FF (bl.a för mindre storlek på filerna)

Men du bestämmer ju själv vilket format du vill fotografera med. Inte tvunget att köra på max upplösning.

Jan-Olof Lidman skrev:
Men du bestämmer ju själv vilket format du vill fotografera med. Inte tvunget att köra på max upplösning.
Nja, det är tekniskt möjligt att med samma bildförhållande gruppera pixlar 2x2, dvs. få sex Mpix, men att grupper pixlar för att få 12 Mpix är betydligt svårare - 2x1 px förvrider bildförhållandet. Algoritmen för att återställa det, sätter sannolikt sina spår. Ska man nöja sig med 12 Mpix, vilket är en vettig idé i många situationer, är en alternativ modell enda lösningen som jag ser det - a912?

Jo det kan ju inte vara optimalt att använda sämre upplösning än den är gjord för. Dom skulle ju i vart fall vinna på en till variant då det i dom flesta forum klagats på att 1Ds 21mpx är overkill för en icke proffsfotograf.

De flesta som velat ha en "lågupplöst" FF-kamera med bra brusegenskaper tillräckligt mycket för att byta system har nog redan nyss köpt en Nikon D3, så det känns rätt vettigt att Sony istället ger sig efter de som eftersträvar maximal upplösning (speciellt med tanke på Sony-Zeissgluggarna!) och väntar med att släppa en lågupplöst FF.

paco skrev:
Ska man se till Sonys prissättning av optiken så gissar jag på hundratusen.

Skall man se till Sonys prissättning av hus så gissar jag på ungefär 45-60000:-. Dvs i paritet med D3 men under 1Ds MK III. I paritet eller något över D3 därför att man kan motivera det med att man har fler pixlar. Något under 1Ds MK III därför att man fortfarande slåss mot att man har ett mindre känt namn hos proffsen än C.

Och MR (memory recall)/Custom är tillbaka som direktvalda från ratt, istället för delvis via meny - Yes!

En oerhört användbar funktion, efter att man har "hittat den". Undanröjer en massa inkonsistenser när man växlar till blixtfoto etc. Förhindrar onödig stress och sparar in ofantligt mycket tid, både direkt och indirekt.

I sin skenbart väldigt uttömmande review på DPReview så försöker de att beskriva allting mycket noggrant, men såg till min förvåning att de överhuvudtaget inte nämner denna funktion(!) Det verkar som att de inte har förstått? Eller inte brytt sig?

Kanske det vanliga syndromet - de känner inte igen sig från Canon eller Nikon, och då kan det väl inte vara något att bry sig om...

Eller är det så att även CaNikon har denna funktion, fast jag i min tur inte har hittat den där?

Ovanlig form på den övre lcd-skärmen. Den ser ut att ha "kapats" till närmast kvadratisk form, istället har man prioriterat en uppsättning knappar.

Det skulle kunna stämma. Sony har ju sagt att det med kraft har framförts önskemål till dem om att kameran måste kunna användas utan att man behöver ta av sig handskarna, och att detta är anledningen till att de inte har satt knapparna så tätt som de sitter på andra kameror. I vissa klimat blir man ju snabbt oduglig till allt vettigt fotograferande ifall man måste jobba med bara fingrar...

Aton_ skrev:
Ovanlig form på den övre lcd-skärmen. Den ser ut att ha "kapats" till närmast kvadratisk form, istället har man prioriterat en uppsättning knappar.

Jag kikar i min spåkula och ser att Nikon- och Canonfrälsta recensenter kommer att tycka att den är allt för minimalistisk och innehåller för lite information för att vara riktigt riktigt bra. Kommer alltså att ses som en nackdel.

Men jag kanske svartmålar... hoppas jag. Inte för att jag själv kommer att köpa en, det har jag inte råd med. Men det vore väl trevligt om den fick odelat positiva recensioner precis som de fulländade Nikon D3 och Canon EOS 1Ds-serien.

mr.b skrev:
Jag kikar i min spåkula och ser att Nikon- och Canonfrälsta recensenter kommer att tycka att den är allt för minimalistisk och innehåller för lite information för att vara riktigt riktigt bra. Kommer alltså att ses som en nackdel.

Jag kör Nikon (bytte relativt nyligen från Canon), och tycker redan nu att displayen ser kass ut :D

Jag gissar att a900 kommer att bli betydligt billigare än det spekulerats om här. Känns som att den snarare kommer att konkurrera med Eos 5D MkII (eller vad den nu kommer att heta) än med 1Ds MkIII.

Delar Din bedömning - skall Sony kunna konkurrera i "pro"-segmentet, måste Flagship Model prismässigt ner i pari med 5D MkII. Avtagbart vertikalgrepp pekar åt det hållet ( inte konkurrera med 1Ds MkIII ).

ANNONS
Götaplatsens Foto