Annons

Flammig utskrift med färglaser

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Hej Gott folk!

Fick en ny färglaser på jobbet idag. Nån HP i 5000tkr-klassen. Testade såklart att skriva ut lite bilder men blev rätt besviken. En "vardagsbild" såg helt ok ut men när jag skrev ut den här bilden såg det för jävligt ut. Övergången från det svarta i ansiktshalvan blev liksom skiktad eller skivad om ni förstår hur jag menar. Är det skrivaren som inte klarar tonövergången?

Skrev även ut en annan porträttbild där modellen har en rosa tröja. Färgen i tröjan blev liksom "spruken".

Har ingen erfarenhet av egna utskrifter utan skickar alltid mina bilder till Profoto och har väl tänkt göra så i fortsättningen också, men blev ändå lite nyfiken på att höra era erfarenheter.

Några teorier... Som standard på skrivare brukar det inte vara full upplösning och kvalité på utskrifterna. Utskrifterna går snabbare och det går åt mindre toner då. T.ex kan det gå att ändra från Utkast till Foto för att höja kvalitén.

Beroende på drivrutin så kan det gå att ändra papperstyp till fotopapper och handla speciellt fotopapper för färglaser. Har inte testat det, men det borde ge bättre resultat.

Färgprofilen till skrivaren kan vara kass... Eller felaktig.

Drivrutinen kan vara gammal och buggig. Eller fel den också.

Eller så nåt helt annat...

Svårt att svara på med andra ord, men det borde klart bli bättre än vad du beskriver. Snygg bild förresten!

/Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto