Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

flash+flash=fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

chewie

Aktiv medlem
nagon som vet nagon riktigt djup info sida om d60(kopte precis en san och behover startup hjalp, mer an instruktions boken)?
jag har problem nar jag annvander cf for second curtain flash sa far jag en blixt nar kameran oppnar och en ny blixt nar den stanger? hmm? konstigt... bade pa den interna och pa min 430ex? nagon som vet varfor?

Är det inte bara förblixten som blir mer märkbar när tiden mellan den och den riktiga blixten blir längre?

hmmm...
nope det hander nar jag trycker ner avtryckaren helt=kommer forsta flashen(som inte ska va dar) sen nar jag slapper upp(bulb, har aven provat dom andra) kommer second curtain blixten....
men jag ska undersoka igen....
tack

Tror nog att det är som Jim säger att den första blixten är förblixten. Det är med den som kameran mäter hur stark huvudblixten ska vara. Den är inget du märker i vanlig fall då huvudblixten avfyras direkt efter förblixten.
Kan du inte ställa in på vanlig TTL mätning i någon meny? Har för mig att det var likadant på min Dynax 7:a när jaag hade den. På den kunde man välja mellan olika slags blixtmätning.

Låter helt normalt. Förblixten kommer först när man tryckt av. Mina Eos 1v:eek:r och gamla Eos 3:eek:r funkar på samma sätt.

Man kan skjuta av förblixten innan bilden tas med hjälp av exponeringslåset:

Tryck först på exponeringslåsknappen (*). Denna tänder då förblixten.
När du sedan tar bilden skall endast huvudblixten tändas(på andra gardinen).

Detta är helt normalt eftersom D60'n bara har E-TTL (Evaluativ-TTL).

Det betyder att den slår en förblixt som mäter hur mycket kraft som behövs för korrekt exponering av huvudblixten. Förblixten kommer inte med i exponeringen.

Som Tobias säger kan du slå förblixten med * om du vill göra om bildkompositionen. Tex när objektet du fotograferar inte är mitt i bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto