Annons

Flatbädd på 600x1200 299:-

Produkter
(logga in för att koppla)

Elenor

Aktiv medlem
Hej!

Har fått korn på en flatbäddscanner: Skriver av ur annonsen: Packard Bell Diamond 1200, 600x1200 DPI och 48-bitars färgupplösning. USB-anslutning.

(DPI? Nå, det där med bokstäver lämnar vi därhän.) Scannern kostar 299 kr - NY! Den måste väl vara ok för bilder som ska scannas för webbruk? Har ju en Nikon Coolscan för bilder där jag har ordning på negativen, denna tänkte jag mest använda till mina äldre sv-v kopior som jag eftetbelyst och maskat och donat med...

Tacksam för snabb kommentar, tänkte hugga den i morgon fm...

De flesta billiga flatbäddar jag provat har varit ok för bildskärmsbruk. Med undantag för modeller med lysdiodsbelysning, där har jag set några riktiga lågvattenmärken från bl a Mustek som jag inte för mitt liv kan föreställa mig vad man skall ha till.

Så om jag vore i dina skor så skulle jag kolla vad det är för ljuskälla. Är det ett litet lysrör så skulle jag nog våga chansa. 299 kr kan man ju liksom ha och mista.

Observera att jag naturligtvis inte har några vetenskapliga belägg för min ljuskälletes ;-)

Jadu, ljusskällan har jag ju inte koll på, däremot har jag hittat den på
http://www.helpwithpcs.com/buying/hardware_buying_guide_scanners.htm

Packard Bell Diamond
Colour scanner
600 x 1200 dpi Resolution
48 bit colour depth
One touch scanning buttons
Slimline design
USB Interface
Bundled software

Colour scanner from Packard Bell, suitable for new users and experienced users alike, offers a dpi resolution of 600x1200 for smooth imaging, one touch buttons for ease of use. Comes complete with the Adobe Photoshop 5.0LE graphics package and a USB interface for easy installation.

Dessutom tycks det finnas drivrutiner för de flesta operativsystem att ta hem, bla till LINUX, och bara det tyder ju på att det inte är värsta ogenomtänkta grejen antar jag...

Det är ett öppningserbjudande på Elgiganten, och sambons lillebror tänkte åka dit och jag tyckte han kunde plocka med den till mig...

Har testat scannern nu...

...och detta är resultatet.
Originalet är ca 7 mm brett, och scanningen är gjord i 100% storlek på 1200 upplösning. Tycker det känns ok. Har inte gjort något med bilden efter scanning.
Verkar dock bli lite randigt i mörka partier.
Men för 299 kronor får man nog vara nöjd. :)
Ska fortsätta testa så får vi väl summera framöver!

Bilagor

• öga 1200 1 cm bredd.jpg
    öga 1200 1 cm bredd.jpg
    23.2 KB · Visningar: 140
ANNONS
Götaplatsens Foto