Annons

Fler fotografkategorier?

Produkter
(logga in för att koppla)

Behövs en kategori "nybörjare"?

• Ja

Röster: 14 60.9%
  • Nej

Röster: 7 30.4%
  • Ingen åsikt

Röster: 2 8.7%

• Totala väljare
    23

JazzBass

Aktiv medlem
Hej,

Sökte men fann inte nåt om detta så därför postar jag denna tråd.

Jag tycker det skulle vara bra med lite fler kategorier. Jag, som riktig nybörjare likställs nu med övriga "amatörfotografer" med tiotals års erfarenhet men inte sysslat med det som annat än hobby.

Dessutom verkar den största delen av alla här på FS höra till kategorin amatörfotografer. Jag skulle gärna dela upp amatörkategorin i flera delar, typ "Nybörjare" (t.ex. max ett års erfarenhet av aktivt fotograferande) och "längre hunnen entusiast".

Visserligen står det när man börjat fotografera, men tycker ändå en nybörjarkategori skulle vara befogad. Sen valde jag ovan ordet "entusiast" eftersom "amatör" klingar lite smånegativt i mina öron. ;-)

Åsikter?

Röstningen är i alla fall ännu enhällig, men verkar lite underligt att bara 7-8% av alla som läst tråden har röstat. ?

Vad skulle syftet med denna förändring vara?

Det måste rimligen finnas en tanke bakom frågan, eller?

Vad skulle syftet med denna förändring vara?

Det måste rimligen finnas en tanke bakom frågan, eller?

Svårt att svara kort på den frågan, men det jag tänkte mest på är att t.ex. jag som två veckor gammal fotograf med lite koll och anspråkslös utrustning direkt blir satt på samma nivå som gamla rävar med full koll på det mesta. Det känns nu som jag alltid måste bortförklara eventuella fel och brister i mina bilder med att jag är nybörjare. Dessutom är jag som nybörjare extra intresserad av feedback på mina bilder och förbättringsförslag, något som en erfaren fotograf kanske inte är lika mycket i behov av eftersom man har ett större självförtroende och inte har lika stort behov att bli "bekräftad" som fotograf. Skulle det framgå bättre att man är nybörjare skulle man inte heller behöva förklara sig så mycket.

Inom musikvärlden skulle jag aldrig jämföra en nybörjare med mer erfarna musiker. Skillnaden är som natt och dag, för det mesta. Hur jag som relativt erfaren musiker kommunicerar med en nybörjare skiljer sig också markant mot hur jag kommunicerar med musiker på samma nivå eller proffs. Således tänkte jag att det inom fotokonsten rimligtvis borde finnas motsvarande klassificering. En mycket subjektiv sådan, det medger jag, men i alla fall...

Kunskapsnivå och inte sysselsättningstatus?

Jag tycker inte det finns någonting att tillföra i nuvarande system, dock tycker jag att detsamma är mycket bristfälligt.

Till att börja med måste man väl fråga sig vad det fyller för syfte, vad säger det besökaren på min sida/profil att jag är proffs eller ej tex?

Det generella mönstret är att folk som jobbar med det kan lite eller mycket mer om det men detta är en grav generallisering som är fulla av undantag!
Jag har tex jobbat för en fotograf som inte kunde ens hälften av vad jag kunde då (om det aktuella ämnet givetvis!) och likväl finns det hos mig ingen ambition att jobba yrkesmässigt med fotografi.

Nej, jag säger skrota denna kategorisering som man kör med idag och ge det en skala som man pekar ut sitt kunnande inom en handfull områden, tex "fotografi-tekniskt kunnande", "fotografiskt handlag/erfarenhet" och "estetisk självkontakt" med, säg en femgradig skala.

Givetvis skulle det (som idag) vara mycket godtyckligt och upp till var och en att låta hävda sig och sina kvaliteter eller brist på sådanna, men möjligheten till någon form av kontrollfunktion tror jag hursomhelst är mycket små.
Man bör tex ha exempel på ungefär vad en sådan och sådan har för kunskaper tex.

...Nej, jag säger skrota denna kategorisering som man kör med idag och ge det en skala som man pekar ut sitt kunnande inom en handfull områden, tex "fotografi-tekniskt kunnande", "fotografiskt handlag/erfarenhet" och "estetisk självkontakt" med, säg en femgradig skala.

Givetvis skulle det (som idag) vara mycket godtyckligt och upp till var och en att låta hävda sig och sina kvaliteter eller brist på sådanna, men möjligheten till någon form av kontrollfunktion tror jag hursomhelst är mycket små.
Man bör tex ha exempel på ungefär vad en sådan och sådan har för kunskaper tex.

Jo det är det där med erfarenhetsnivå jag mest var ute efter att få med på ett bättre sätt. Att splitta upp det i flera kategorier tror jag däremot kan få fler negativa konsekvenser än positiva, om man börjar rangordna folk här...

Jo det är det där med erfarenhetsnivå jag mest var ute efter att få med på ett bättre sätt. Att splitta upp det i flera kategorier tror jag däremot kan få fler negativa konsekvenser än positiva, om man börjar rangordna folk här...

Och det gör man inte med nuvarande system?

Det större problemet med nuvarande system är att det kan ses som bättre att jobba med bilder än om man har det som hobby och det är i mina ögon absurt!
Nej skrota det helt och börja om från början, det ska nog handla mer om var du själv befinner dig i förhållande till ditt fotograferande.

Tex tror jag det är bra om det inte finns "en toppkategori" utan snarare en kategori för de som anser att de som "i dagsläget kan allt de behöver kunna för att ta de bilder de njuter av att ta" och en annan för de som alldrig ser sig som fördiglärda utan hela tiden söker nästa fråga att ställa eller nästa problem att lösa.
Vissa av oss fotograferar för fotograferandets egen skull och andra fortgraferar för bilderna och andra gör det för försörjning, inget ska vara "finare" än det andra på fotosidan enligt mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto